Business Central Europe

De traditionele ondernemingen in de Centraal-Europese landen verliezen het vertrouwen van het publiek dat geleidelijk aan de voorkeur geeft aan dochtermaatschappijen van buitenlandse multinationals en aan kleine nieuwe ondernemingen van eigen bodem.

De verkoop van de honderd grootste ondernemingen steeg met vier procent, zo blijkt uit een jaarlijkse enquête van Business Central Europe. Maar dat gemiddelde zegt niet veel. Van de zesenvijftig particuliere ondernemingen zijn er zesentwintig van buitenlandse herkomst, en het zijn juist die ondernemingen waarvan de verkoopcijfers met zesendertig procent het snelst groeien.

Het zijn vooral de autoproducenten die het goed doen in Centraal Europa. Skoda, een dochtermaatschappij van Volkswagen, is op twee na de grootste onderneming in het gebied. De Hongaarse Volkswagendochter, Audi Hongarije, steeg van de veertigste naar de zevende plaats.

Zeven van de grootste Midden-Europese ondernemingen zijn dochtermaatschappijen van buitenlandse multinationals. Daaruit blijkt ook hoe klein de Midden-Europese ondernemingen zijn op wereldniveau. De grootste onderneming ter wereld, General Electric, verkoopt voor negentig miljard dollar, terwijl er in Centraal Europa maar drie bedrijven zijn met verkoopcijfers die hoger zijn dan drie miljard. Het best aangeschreven staan achtereenvolgens de Bulgaarse telecommunicatiemaatschappij BTC, de Kroatische geneesmiddelenproducent Pliva, het Tsjechische reisbureau Fischer en Pakterminal, een Nederlands-Estlandse joint venture voor de overslag van olie uit Rusland en Kazakhstan. De vier banken die het best uit de bus komen in het onderzoek zijn gevestigd in de landen met de beste ondernemingen. Zelfs de rangorde is identiek.