Schip van Rijkswaterstaat helpt olie vegen

,,Het is best wrang dat terwijl wij druk doende zijn de olie op zee te ruimen, de Franse kust met dat spul wordt overspoeld. Maar er is één troost: elke ton die wij vegen hoeven de schoonmakers niet met schepjes van de stranden te halen.'' Aan de telefoon is F. Lokkenbol, coördinator oliebestrijding van Rijkswaterstaat. Hij bevindt zich in de haven van St. Nazaire op het schip de Arca, dat op 15 december richting Bretagne voer om mee te helpen bij het verwijderen van de olievlek.

De Arca, normaal gebruikt voor onderzoekswerkzaamheden van Rijkswaterstaat, is tachtig meter lang en achttien meter breed. Het schip kan 1.050 kubieke meter oftewel duizend ton olie bergen. Is het schip vol, dan begeeft het zich met de vracht naar St. Nazaire of naar een voor de kust wachtende tanker. De boot vaart dwars door de olievlek en drijft de olie met twee vijftien meter lange `armen' in twee aan het schip hangende bakken. De schoonmaak is enkele keren onderbroken vanwege het stormachtige weer. Lokkenbol: ,,Wanneer de golven hoger zijn dan anderhalve meter, kunnen we niets doen.''

Lokkenbol betreurt het dat een gedeelte van de olie voor de Arca simpelweg ,,onbereikbaar'' is. ,,De olie is soms zo zwaar, dat delen ervan op de bodem van de zee terecht komen en vervolgens richting stranden schuiven''.

Van dichtbij heeft hij gezien hoe tientallen vogels op de olievlek neerstreken. ,,Ze willen uitrusten, maar komen vervolgens niet meer weg. Heel triest ja, maar niets aan te doen.'' De Franse premier Jospin heeft persoonlijk, via de Nederlandse ambassade in Parijs, de Arca verzocht de werkzaamheden ook na Kerstmis voort te zetten, vertelt Lokkenbol niet zonder trots.

De bemanning van het schip zal nog vóór Oud en Nieuw worden afgelost, met uitzondering van de stuurman. Die blijft olie vegen, samen met acht andere boten zowel uit Frankrijk als uit andere landen.