Heineken moet in Spanje 17 procent capaciteit afstoten

Bierbrouwer Heineken moet in Spanje een aanzienlijk deel van zijn productiecapaciteit afstoten na de overname van de Cruzcampo-brouwerijen. De Spaanse overheid stelt als eis dat Heineken zo'n 17 procent van zijn capaciteit afstoot of sluit.

,,Het zijn pittige voorwaarden'', zegt een woordvoerder van Heineken, de op één na grootste brouwer ter wereld. ,,Maar het binnenhalen van Cruzcampo is de hoofdprijs. De nieuwe groep wordt in Spanje marktleider in alle vier de categorieën: premium, standaardbier, speciaalbieren en alcoholvrij.''

Heineken was in Spanje al eigenaar van de El Aguila-brouwerij en koopt Cruzcampo voor 1,6 miljard gulden van het Britse drankenconcern Diageo, het voormalige Guinness/GrandMet. De nieuwe combinatie heeft een productiecapaciteit van 10 miljoen hectoliter bier per jaar en zou een marktaandeel van 37 procent hebben gekregen.

De Spaanse mededingingsautoriteit, die in Brussel had gevraagd of het zelf de overname mocht beoordelen, had vooral problemen met het marktaandeel van Heineken in bepaalde regio's. Zo zou het aandeel in Andalusië boven de 70 procent uitkomen.

Naast de verkoop van de 17 procent capaciteit moet Heineken een aantal kleinere, regionale biermerken uit de stal van Cruzcampo van de hand doen. Daardoor zal het marktaandeel van Heineken in Spanje na de afronding van de overname waarschijnlijk uitkomen op ongeveer 31 procent. Overigens is daarbij bijvoorbeeld de export van Heineken-bier vanuit Nederland naar de Canarische Eilanden niet meegerekend.

Daarnaast dient Heineken de huidige contracten met distributeurs, met name voor het horeca-kanaal, allemaal te ontdoen van clausules met `exclusiviteit'. In de huidige contracten wordt het afnemers nog vaak verboden ook bier van andere brouwers te betrekken. Ten slotte mag Heineken geen nieuwe licentie-overeenkomsten sluiten voor merken die niet tot de Heineken- en Guinness-familie behoren. Heineken heeft twee maanden gekregen om een vertrouwelijk en gedetailleerd plan voor te leggen aan de Spaanse mededingingsautoriteit.

Door de overname in Spanje heeft Heineken nu leidende posities in vrijwel alle belangrijke Europese markten, met uitzondering van Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Zowel in Frankrijk en Italië als in Polen en Spanje heeft Heineken nu een marktaandeel van tussen de 33 en 38 procent. In Nederland is het marktaandeel 53 procent. Een Britse krant schreef eerder deze maand dat Heineken belangstelling zou hebben voor de Britse brouwer Bass.