Mitsubishi stelt besluit Nedcar uit

Mitsubishi heeft een besluit over de toekomst van Nedcar, de gezamenlijke onderneming van Mitsubishi en Volvo in Born, uitgesteld tot begin volgend jaar. Dit zei Mitsubishi topman Katsuhiko Kawasoe afgelopen vrijdag tijdens een persconferentie in Tokio.

Eerder deze maand zei Kawasoe te hopen dat hij voor de jaarwisseling uitsluitsel kon geven over de samenwerking met Volvo in Born. Beide bedrijven zijn in gesprek over het toekomstige model dat in Nedcar van de band kan gaan lopen.

De samenwerking staat onder druk omdat de personenwagendivisie van Volvo is gekocht door het Amerikaanse Ford, dat andere ideeën blijkt te hebben over gezamenlijk gebruik van hetzelfde chassis voor de bouw van verschillende wagens zoals Volvo en Mitsubishi momenteel doen. De gesprekken gaan voorlopig door.

Signalen bij Mitsubishi over de toekomstplannen zijn gemengd. Directielid Katsuhisa Sato, verantwoordelijk voor internationale activiteiten, liet vrijdag doorschemeren dat Mitsubishi hecht aan Nedcar. De fabriek in Born is de enige eigen productievestiging van Mitsubishi in Europa. Nu de dure yen export vanuit Japan een verliesgevende zaak maakt, is ,,lokale productie'' in buitenlandse markten de ,,ideale optie'', aldus Sato. President Kawasoe zei dan ook in Europa te willen streven naar ,,uitbreiding van de verkoop van Carisma en Space Star'', de bij Nedcar geproduceerde wagens.

Anderzijds behoort Europa niet tot de ,,cruciale markten'' die Mitsubishi heeft vastgelegd in een nieuw bedrijfsplan voor de middellange termijn. Cruciaal voor het bedrijf zijn ,,Japan, overig Azië en Noord-Amerika'', zei Kawasoe vrijdag.

Dit nieuwe plan, Heart-Beat 21 gedoopt, hamert op de winstgevendheid van alle afzonderlijke activiteiten van het bedrijf. In Japan zelf zal Mitsubishi de productie verminderen en het kantoorpersoneel met 17 procent terugbrengen. Expansie heeft plaats in overig Azië – versterking van ontwikkeling, productie en verkoop – en in Noord-Amerika waar men nieuwe modellen wil introduceren die specifiek zijn gericht op de Noord-Amerikaanse markt. In de ,,overige regio's'', zoals Europa, zal Mitsubishi zich richten op ,,versterking van de financiële basis en winstgevendheid''. Op welke manier precies blijft vooralsnog in het midden.

Via dit plan wil Mitsubishi de winstgevendheid opkrikken tot een brutogroepswinst van 150 miljard yen (3,2 miljard gulden) in 2003. De hoge schuldenlast van 1.750 miljard yen (37 miljard gulden) moet in datzelfde jaar worden terug gebracht tot 1.000 miljard yen. In de golf van wereldwijde allianties in de auto-industrie streeft Mitsubishi er voorlopig naar als onafhankelijke producent te overleven.