Een mooier luchtboeket

Meer schots, een langere brandtijd en een mooier luchtboeket. Meer, mooier en duurder vuurwerk gaat met oudjaar de lucht in.

Er hangt weer kruit in de lucht. Kruit van Shising Crackers, Turbonauten, Nightstalkers, de Appolo 82, Winter Romance of de Erupting Sky. De lijsten zijn weer ingevuld, de losse verkoop begint overmorgen en op oudejaarsdag en -nacht mag het kabaal legaal weer losbarsten. Nederland viert feest. ,,Het duurste spul gaat het beste.''

Als de kruitdampen weer zijn neergedaald zal zeer waarschijnlijk blijken dat er dit jaar weer meer vuurwerk is gekocht. Vooral siervuurwerk blijft het goed doen. Met de extra bijzonderheid van het millennium lijken klanten vooral voor het betere werk te gaan. ,,Het is opvallend dat klanten vooral de duurdere paketten kopen. Een paar jaar geleden was tachtig gulden nog veel. Nu betalen klanten vrij gemakkelijk tweehonderd gulden voor een assortiment'', aldus Frank Mulder van Handelsonderneming Frans Mulder te Haastrecht. Het bedrijf verkoopt al zo'n vijfentwintig jaar vuurwerk. ,,Ieder jaar groeit de verkoop. Dat kan je eveneens zien aan het aantal bedrijven dat vuurwerk verkoopt, die komen als paddestoelen uit de grond. Het vuurwerk wordt steeds goedkoper, wat betreft geldvolume is de handel niet echt toegenomen. Alleen de hoeveelheid kilo's vuurwerk in omloop is gigantisch gestegen.''

Zo kent het aloude rotje (bekend onder namen als kanonslag, shising cracker of astronaut) al zeker twintig jaar een nagenoeg vaste prijs: veel duurder dan twee kwartjes wordt het nergens. ,,Maar aan rotjes verdient niemand in de hele handel iets, dat is puur een concurrentie-artikel.''

Een onderscheid in klanten is volgens Mulder niet te maken. ,,Alleen de jeugd maakt veel moeilijkere lijsten, die maken er een hele studie van en bestellen veel verschillende items. Dat zijn dan voornamelijk de leeftijdsfavorieten als babypijltjes en shising crackers. Met de ouderen zijn we sneller klaar. Die bestellen gewoon een pakket. Het aantal klanten is ook niet echt toegenomen. Ze kopen alleen meer dan normaal in verband met het millennium.''

Toch wordt er bij de importeurs in Nederland wel degelijk gedacht over marktsegmentering. Breeschoten Vuurwerk `De Kruiterij' heeft dit jaar de `ladystyle'-lijn laten maken. ,,Dat zijn potten gemaakt om vrouwen te verrassen. De effecten en kleuren zijn anders en op de pot staat een damesfiguur met een hoed op en een glas in de hand'', aldus W. Breeschoten.

Veruit het meeste vuurwerk in Nederland (90 procent) komt uit China. Ook vuurwerkimporteur Breeschoten haalt zijn collectie uit China waar het mede-eigenaar is van een vuurwerkfabriek in Hunan. Het vuurwerk wordt in Nederland bedacht en ontworpen en vervolgens in China geproduceerd.

Vuurwerk is in Nederland aan strenge eisen gebonden. Zo dient elk artikel een lont te hebben met een brandtijd van tussen de drie en acht seconden, een knaller mag maximaal 153 decibel knallen en een sierpot moet stabiel zijn.

Een belangrijke verandering in de regelgeving is het hogere kruitgehalte van de sierpotten. Dit mag sedert vorig jaar 200 gram zijn, een verviervoudiging vergeleken met voorgaande jaren. ,,De sierpotten doen het dan ook goed dit jaar'', aldus Frank Mulder. ,,Het zit tussen consumenten- en evenementsvuurwerk in. Ze hebben meer schots, een langere brandtijd en een mooier luchtboeket. De prijs is ook wat hoger. De duurste die wij voeren is de Nightstalker voor vijftig gulden.''

Toch is het nieuw toegestane kruitgehalte nog niets vergeleken bij wat in België het gehele jaar te koop is. De lontloze strijkers, widowmakers, 300.000-knallers, potten met 500 gram kruit, het is in België te koop. ,,Nederlanders komen hier vrij veel in de laatste week van het jaar. Sommigen komen gewoon een pakketje halen. Maar soms lijkt het of een hele woonwijk aan één persoon opdracht heeft gegeven om voor iedereen strijkers te kopen'', zegt H. Nys van Edruco Vuurwerk in het Belgische Kapellen.

Het is een oud probleem en ook een voorname veroorzaker van vuurwerkslachtoffers: Nederlanders die en masse naar België trekken om daar hun luidere en zwaardere vuurwerk te kopen. ,,Het frappante van het België-probleem is dat de regelgeving daar op zich niet zo veel verschilt met de Nederlandse'', vertelt J. Simonis van het Openbaar Ministerie. ,,Alleen hebben ze uitzonderingen voor de export en daar passen veel handelaren een zeer ruime definitie op toe. Als een Nederlander daar de spullen in zijn kofferbak laadt en weer naar Nederland gaat, wordt dat gezien als export. En dan kan je allerlei akelige dingen kopen – vuurwerk dat de Belgen zelf niet mogen kopen.''

De vuurwerkliefhebber die liever in zijn luie stoel zijn potten, pijlen en knallers uitzoekt kon dit ook via Internet doen. Alleen nog even de deur uit om het vuurwerk af te halen. Volgens John Elderhorst van het Haagse Fireworld een succesverhaal: ,,De on-line verkoop is nu gesloten en we hebben in twee maanden tijd 350.000 hits gehad op de pagina. We stonden er zelf verbaasd van. De verkoop is nog niet navenant – de kopers komen vooral uit de buurt – maar het is voor ons voldoende reden om volgend jaar landelijk on-line te gaan verkopen. Volgens Elderhorst zijn het vooral de kenners die on-line het duurdere vuurwerk bestellen. ,,Je hebt twee soorten klanten: de vuurwerkmaniakken en degenen die het als verplicht nummertje zien om de kinderen vrolijk te houden.''