Veiligheid Seppe in discussie na crash

Burgemeester J. van Agt van Etten-Leur wil een onderzoek naar de veiligheid van het luchtruim boven het vliegveld Seppe. Aanleiding vormt de botsing gistermiddag tussen een F-16 van de luchtmacht en een Piper Alpha-lesvliegtuigje.

Bij het ongeluk kwamen een 50-jarige vlieginstructeur en zijn 45-jarige leerling om het leven. Het vliegveld Seppe ligt bij de gemeente Etten-Leur, die een van de grootste aandeelhouders ervan is. Seppe is een zogenoemd niet-gecontroleerd vliegveld, zonder verkeersleiding en radar. Piloten vliegen alleen op eigen waarneming.

Het luchtruim bij Seppe wordt echter ook gebruikt door de luchtmacht. Het kleine vliegveld ligt tussen de luchtmachtbases Gilze-Rijen (helikopters) en Woensdrecht (lesvliegtuigen). De verongelukte F-16 was afkomstig van de luchtmachtbasis Twente en samen met vier andere F-16's bezig aan een oefenvlucht. De vrouwelijke piloot van de F-16 wist zich met haar schietstoel te redden. Ze is met brandwonden opgenomen in een ziekenhuis.

Delen van de verongelukte F-16 en de Piper Alpha kwamen in weilanden in zijn gemeente terecht. Van Agt: ,,Als er veiliger kan worden gevlogen, dan moet dat gebeuren. De luchtverkeersleiding op Seppe zou kunnen worden gedaan door de naburige, met radar uitgeruste, vliegbases. Misschien kunnen ook de militaire en burgervluchten beter worden gescheiden.'' Het luchtruim boven Seppe wordt gebruikt door zowel militaire als burgertoestellen.

Het ongeluk gebeurde rond twaalf uur gistermiddag. Volgens de luchtmacht vloog de F-16, net als het lesvliegtuigje, op zicht. Daarbij wordt de in het toestel aanwezige radar niet gebruikt. ,,De precieze toedracht is nog niet duidelijk'', aldus een woordvoerster van de luchtmacht, die geen informatie wilde geven over de vlieghoogte van de F-16. Het ongeluk wordt onderzocht door een commissie samengesteld uit leden van de Raad voor de Transportveiligheid en de Koninklijke Luchtmacht.

,,Het onderzoek duurt maanden'', aldus woordvoerder H. Lichtenveldt van de Raad voor de Transportveiligheid. De raad onderzoekt ongevallen en incidenten en kan aanbevelingen doen om de veiligheid te bevorderen. Of het verzoek van burgemeester Van Agt wordt meegenomen, kon Lichtenveldt niet zeggen.

Havenmeester J. Ossebaard van vliegveld Seppe beschouwt het ongeluk als een betreurenswaardig incident. ,,Onfortuinlijk, domme pech en heel tragisch'', zegt Ossebaard.

Volgens de havenmeester is het niet nodig om de regels aan te scherpen. Dat piloten vanaf Seppe alleen op zicht kunnen vliegen, vindt hij geen probleem. ,,Botsingen in de lucht zijn zeer zeldzaam'', aldus de Ossebaard.