Rekeningrijden

De euforie, die zich meester maakt van de minister van Verkeer en Waterstaat nu Amsterdam `om' lijkt te zijn, wat betreft rekeningrijden, is wel uitermate wrang als op dezelfde ochtend door één kettingbotsing bij Sloten een verkeersader wordt lamgelegd.

Met redelijke, alternatieve routes zou zo'n incident goed op te vangen zijn. De accepterende Amsterdamse regio (een nieuwe vondst van deze minister) krijgt er problemen bij van sluipverkeer als niet snel als zodanig benoemde en van perfecte infrastructuur voorziene transferia tot stand worden gebracht.

De ijzeren wet dat alleen voor tolwegen wordt betaald (en met genoegen) als er meerwaarde wordt geboden, is in Den Haag nog steeds niet doorgedrongen. Over de A4 Ypenburg-Beneluxtunnel is meer gesproken dan ooit is gerealiseerd.

Een goed alternatief voor de Noordelijke tak van de Rotterdamse rondweg van de Brienenoordbrug naar de A13 en tevens naar Zoetermeer, parallel aan de HSL verder door naar Burgerveen, van Gouda naar Nieuw Vennep met een vierbaanssnelweg en wellicht een late realisatie van de A3 van Nieuwerkerk aan den IJssel naar Amsterdam RAI: het zijn allemaal voorbeelden van nieuwe wegen met aanzienlijke meerwaarde, die mits aansluitend op goed openbaar vervoer in de stadsregio, zonder grote weerstand met tolgeld zouden kunnen worden betaald.

Een tragisch voorbeeld van gemiste kansen is te vinden in het metro-sneltramstation Over-Amstel in Amsterdam dat goede verbindingen heeft met de snelwegen en perfecte aansluitingen biedt op het Amsterdamse openbaar vervoer. De bijdrage van transferia is bij de planners van stedelijk beheer en bij Rijkswaterstaat nooit echt goed doorgedrongen. De studie naar de belasting van de ozonlaag door te hoge snelheden van personenauto's op de rijkswegen, die onlangs werd aangekondigd zou beter kunnen worden gericht op de uitstoot van kooldioxide door langzaamrijdende en steeds weer optrekkende voertuigen in file-omstandigheden.