Overname Ahold in Guatemala

Supermarktketen Ahold vergroot zijn aanwezigheid in Zuid-Amerika. Het concern neemt een belang van vijftig procent in La Fragua, een keten van 119 winkels in Guatemala. De omzet van het familiebedrijf La Fragua komt dit jaar uit op circa 530 miljoen euro (1,16 miljard gulden). Ahold heeft niet bekendgemaakt hoeveel er wordt betaald voor het aandeel in La Fragua.

De aankoop in Guatemala volgt kort op twee andere overnames van Ahold. In Nederland kocht Ahold-dochter Schuitema twee weken geleden de A&P-supermarkten (omzet 1,7 miljard gulden). Op dezelfde dag nam Ahold in Scandinavië voor 4 miljard gulden een belang van 50 procent in de ICA-groep, een keten met duizenden winkels in Zweden en Noorwegen (omzet circa 14,7 miljard gulden). Tegenslag was er ook: amper een week geleden werd bekend dat Ahold afziet van de overname van de Amerikaanse winkelketen Pathmark. Reden is dat de kartelautoriteiten in de VS vinden dat Ahold aan de Oostkust een te dominante marktpositie krijgt.

De overname van La Fragua past in het beleid van Ahold om naast Europa en de VS een sterke positie te verwerven in Latijns Amerika. Eerder dit jaar liet Ahold-bestuursvoorzitter Van der Hoeven weten dat het concern een lijstje van tien overnamekandidaten voor ogen heeft. Drie van deze `raspaarden', zoals Van der Hoeven ze noemde, bevinden zich in Latijns Amerika. La Fragua behoort hier niet toe, zo stelt een woordvoerder van Ahold. ,,Dan moet je denken aan ketens met een omzet tussen de 2 en 15 miljard gulden''. Dergelijke ketens zijn in dat deel van Midden-Amerika, waar de georganiseerde detailhandel nog op gang moet komen, niet aanwezig. La Fragua is wel al marktleider in Guatemala.

In Midden-Amerika is het zowel politiek als economisch lang onrustig geweest. In de jaren tachtig werden met name El Salvador en Guatemala geteisterd door een burgeroorlog. Ook daarna kwam de economische groei maar langzaam op gang. Volgens Ahold is die situatie nu aanzienlijk verbeterd. De groeiende welvaart leidt er toe dat er een nieuwe middenklasse ontstaat, waarmee de doelgroep voor de supermarkten aanzienlijk wordt vergroot.

Inclusief de belangen van La Fragua beschikt het concern nu over winkels in negen landen in Latijns en Midden-Amerika. In totaal verwacht Ahold dit jaar in deze regio uit te komen op een omzet van ruim vier miljard euro (8,8 miljard gulden).