VNU koopt voor half mrd analist Internet

Uitgever VNU koopt voor 246 miljoen dollar (516 miljoen gulden) een meerderheidsbelang in het Amerikaanse bedrijf NetRatings. Dat heeft VNU vanmorgen bekendgemaakt.

Het in het Californische Milpitas gevestigde NetRatings vergaart informatie over Internetgebruik van consumenten en adverteerders en maakt daar een gedetailleerde analyse van. ,,De markt voor metingen van Internetgebruik groeit explosief'', stelt VNU. De uitgever wijt dat aan de snel stijgende bestedingen aan reclame op het computernetwerk.

VNU heeft een sterke positie op het gebied van vergaren en analyseren van marketinginformatie in de Verenigde Staten. Het eerder dit jaar voor 2,7 miljard dollar (5,7 miljard gulden) overgenomen Nielsen Media Research is in de VS en Canada marktleider in het meten van kijkcijfers en het analyseren van kijkgedrag.

VNU had via Nielsen al een minderheidsbelang in NetRatings en vergroot zijn belang nu tot 54 procent. VNU heeft die mogelijkheid doordat NetRating sinds kort beursgenoteerd is.

VNU brengt NetRatings onder bij Nielsen Media Research in New York, dat net als VNU Marketing Information deel uitmaakt van de Amerikaanse divisie van VNU. ,,Nielsen en NetRatings vormen een aantrekkelijke combinatie omdat de reputatie en de researchpositie van Nielsen worden samengevoegd met de technologische Internetkennis van NetRatings'', aldus VNU in een toelichting.

De overname past in de strategie van VNU om zich minder bezig te houden met het traditionele uitgeven van `papieren' producten, zoals kranten, en zich meer te richten op marketing- en media-informatiediensten. VNU besloot eerder dit jaar zijn regionale dagbladen in Zuid- en Oost-Nederland (waaronder De Gelderlander en BN/De Stem) voor 1,8 miljard gulden te verkopen aan branchegenoot Wegener Arcade. VNU blijft overigens wel een grote uitgever van tijdschriften.

Met marketinginformatiediensten richt VNU zich niet op consumenten, maar op adverteerders, reclamebureaus en mediabedrijven.

VNU wil informatie leveren die voor klanten onmisbaar is, zodat de activiteiten ,,recessiebestendig'' zijn. VNU vindt bijvoorbeeld het uitgeven van kranten te conjunctuurgevoelig: als het economisch tij tegenzit, vertaalt zich dat direct in lagere advertentie-inkomsten.