Langzaam en lelijk

Advies aan de Koninklijke Luchtmacht.

Mijne heren,

Bij deze wil ik u adviseren bij de aanschaf van vliegtuigen. U moet de A-10 Thunderbolt kopen. Die is erg goedkoop, maar toch heel goed. Dat heeft hij al vaak bewezen in de praktijk. Er zit een groot kanon in, dat alles kapot kan schieten. U kunt er bovendien veel bommen en raketten aan bevestigen. Veel meer dan aan al die moderne jets.

Die A-10 is al een vrij oud toestel. Maar dat is juist erg goed. Want al die moderne vliegtuigen, dat is net zoiets als uw videorecorder thuis. Die knopjes lijken mooi in de winkel, en je denkt, daar ga ik eens lekker mee spelen thuis, maar in de praktijk doe je er niks mee en ben je na twee weken alweer vergeten waar ze voor zijn. De A-10 heeft niet zoveel knopjes. Alleen maar de goeie, die je elke dag gebruikt.

Die A-10 is echt heel goed. En toch is hij nooit heel populair geweest. Dat komt omdat hoge militairen vaak de neiging hebben om ingewikkelde vliegtuigen te kopen. Dat was al zo met de F-16. En straks komt er weer zo'n gecompliceerd vliegtuig, de JSF. Luchtmachten willen vaak zo'n moderne jongen, want die doet het goed op vliegshows. En zo'n snelle jet kan ook mooi op de foto, voor de advertentie in de radiogids.

De A-10 is niet snel en niet mooi. Hij is langzaam en lelijk. Dat lijkt niet goed, maar dat is het juist wel. Stel: je rijdt als terroriserende warlord met zo'n mitrailleur in de laadbak van je truckje rond. Dan doen die witte strepen aan de hemel van die snelle jets je helemaal niks. Daar lach je om. Maar dan komt er zo'n lelijke horzel over de boomtoppen, om je van de weg te blazen. Nou, dat is geen lolletje.

Daar komt nog iets bij. De A-10 heeft de motoren van een verkeersvliegtuig. Dat zorgt ervoor dat hij heel zuinig kan vliegen. Dat zal u zeker aanspreken, want benzine is duur. Maar het heeft ook een voordeel als het weer ergens oorlog wordt. De A-10 kan heel lang rondjes draaien boven het doelgebied, en dan opeens tevoorschijn komen om, laat ik een voorbeeld noemen, een paar Servische pantserwagens naar de verdommenis te schieten. Net als ze denken dat er niks meer aan de hand is en ze uit de bosjes tevoorschijn komen. Met een F-16 bijvoorbeeld kan dat niet. Als een F-16 net lekker bezig is, moet hij alweer naar huis, want dan is de benzine op.

Er is nog iets: de oorlogen waar u zich nu op voorbereidt, zijn oorlogen tegen een onduidelijke vijand, in moeilijk terrein. Het gaat om een paar vrachtwagens met een kanon erop, en een stel boerenjongens om het te bedienen. Aan die moderne jets heb je dan helemaal niks. Die scheuren er met 1500 kilometer per uur overheen terwijl de piloot naar zo'n gameboy-schermpje zit te turen. De piloot van de A-10 ziet die knapen gewoon met z'n eigen ogen rijden, en blaast ze van de weg. De vluchtelingen kunnen dan weer doorrijden.

De A-10 is ook heel sterk gebouwd. Hij kan heel veel schade oplopen, zonder dat hij neerstort. De vlieger zit in een titanium cockpit en alle leidingen zijn driedubbel uitgevoerd. Daardoor kunnen allerlei loslopende bendes op de grond de A-10 moeilijk neerschieten. Die moderne jets zijn meer een soort balletdanseressen. Ze kunnen mooi springen en dansen, maar één tikje en ze liggen op hun gat.

Als u de A-10 gaat kopen, moet u alleen even uitkijken met het kanon. Als u daar de verkeerde kogels bij koopt, kan daar een hoop gedonder van komen met actievoerders en dergelijke. U kunt er namelijk kogels van afgewerkt uranium bij krijgen. Die zijn zo hard en zwaar, die gaan dwars door een tank. Heel handig, maar u roept er waarschijnlijk ook een boel trammelant mee op, in de pers en zo. Kijk dus goed uit welke kogels u erbij krijgt.

Vlak bij Tucson, in Arizona, daar is een grote opslagplaats. Daar staan een hele hoop van die tweedehands A-10's in plastic verpakt te wachten op een koper. Ik durf te wedden dat u voor een habbekrats een stel van die A-10's kunt krijgen. Dan slaan we bij een volgende oorlog vast een goed figuur.