KERSTMUZIEK

Niet voor niets geldt Heinrich Schütz (1585-1672) als de belangrijkste Duits-protestantse componist vóór Bach. Net als Bach schreef Schütz `Passionen' voor pasen en een `Weihnachtsoratorium' voor kerst. In deze Historia der Geburt Jesu Christi geeft Schütz met eenvoudige muzikale middelen vorm aan het kerstverhaal, waarbij hij meesterlijk de verworvenheden van de Bourgondische school mengt met invloeden uit de Italiaanse muziek van zijn tijd. Op de uitvoering van het werk die het Vlaamse barokensemble La Petite Bande onlangs uitbracht, treft vooral de ongekunstelde vocale schoonheid waarmee bariton Stephan Genz de recitatieven van de evangelist tot leven wekt.

Mooier van balans dan het kleine maar erg solistische opererende zangersensemble van La Petite Bande in het werk van Schütz, blijkt het koor van de Nederlandse Bachvereniging op de cd Angels & Shepherds, een verzameling eveneens zeventiende-eeuwse kerstmuziek van Sweelinck tot Carissimi. Er wordt zonder uitzondering uitstekend gezongen en fraai is ook de begeleiding door de barokmusici die zich hebben verenigd in het instrumentale ensemble van Cappella Figuralis. Aardig is het bovendien de Duitse kerst van Bach en Buxtehude hier te kunnen vergelijken met de Italiaanse kerst van minder bekende componisten als Fergusio en Cozzolani.

Heinrich Schütz, Christmas Works (DHM 05472 77511 2); Angels & Shepherds; a 17th Century Christmas (CCS 15198)