Spoorfusie Noord-Amerika

De Canadese spoorwegmaatschappij Canadian National en het Amerikaanse Burlington Northern Santa Fe gaan fuseren en vormen de grootste spoorwegmaatschappij in Noord-Amerika. Hun gezamenlijke holdingbedrijf, dat North American Railways gaat heten, zal beschikken over ruim 80.000 kilometer aan spoorwegen die het gehele continent beslaan, van Vancouver tot New Orleans en van Halifax tot Los Angeles.

De maatschappijen kondigden hun combinatie, ter waarde van 28 miljard Canadese dollar (ongeveer 41 miljard gulden), gisteren aan in Montreal. Hoewel Burlington Northern Santa Fe (BNSF) met 44.000 werknemers de grootste is van de twee, gaat het om een `genootschap van gelijken'. Paul Tellier, president van Canadian National (CN), wordt de topman van het nieuwe concern en het hoofdkwartier wordt gevestigd in Montreal, de thuisbasis van CN. North American zal 67.000 werknemers hebben. Gedwongen ontslagen zijn volgens beide partners niet nodig.

Doel van de combinatie is een netwerk te vormen dat beter in staat is te concurreren met vrachtvervoer over de weg. Sinds 1960 is het marktaandeel van spoorwegmaatschappijen in transport over het continent teruggelopen van ruim 30 tot 12 procent. Veruit het grootste deel van goederenvervoer gaat per vrachtwagen. ,,We hopen wat van het marktaandeel dat we aan vrachtwagens hebben verloren, terug te winnen,'' verklaarde Tellier gisteren. ,,Door onze ondernemingen te combineren krijgen vervoerders de meest effectieve treinenservice over heel Noord-Amerika, via één enkel netwerk.''

CN, de grootste spoorwegmaatschappij in Canada, beschikt over een spoornetwerk van de Canadese oostkust naar de westkust. Bovendien heeft het sinds dit jaar, wegens een overname van Illinois Central, een omvangrijke vertakking door het Amerikaanse Midden-Westen tot New Orleans aan de Golf van Mexico. BNSF, de op een na grootste spoorwegmaatschappij in de VS, heeft een dicht netwerk van spoorbanen in de westelijke helft van het land, met diverse toegangspunten tot de westkust en de Mexicaanse grens. De maatschappij, die is gevestigd in Fort Worth, Texas, krijgt door de deal toegang tot de Atlantische kust.

Volgens Robert Krebs, president-directeur van BNSF, levert de combinatie ,,een geweldig netwerk'' op, met ,,goede geografische dekking voor onze bevrachters.'' Toch hebben klanten van beide maatschappijen terughoudend op de aankondiging gereageerd. Zij vrezen verstopping van het sporennet en vertragingen, zoals bij eerdere fusies tussen spoorwegmaatschappijen is voorgekomen. De aandelen van beide bedrijven aan de beurzen van New York en Toronto boekten gisteren dan ook lichte verliezen. Maar de werknemers van CN reageerden enthousiast op het nieuws.

Voor de samenvoeging is toestemming nodig van Amerikaanse en Canadese fusie-autoriteiten. De partners denken tenminste anderhalf jaar nodig te hebben voor procedures, voordat de combinatie in werking treedt. CN en BNSF blijven intussen onder eigen naam werken, binnen North American Railways. Verwacht wordt dat Union Pacific, nu nog de grootste spoorwegmaatschappij in Noord-Amerika, snel zal reageren met een tegenbod of een alternatieve fusie.