T-Ford is auto van de eeuw

De `auto van de eeuw' had twee versnellingen, een motorvermogen van 20 pk en een maximumsnelheid van 64 kilometer per uur. Niet de Porsche 911 (vijfde), de Volkswagen Kever (vierde), de Citroën DS (derde) of de Mini (tweede), maar de T-Ford heeft de in autokringen felbegeerde titel gewonnen.

Een jury van 126 journalisten uit de gehele wereld koos de Amerikaanse auto zaterdag in Las Vegas als de meest invloedrijke auto van de afgelopen honderd jaar. Het ontwerp van Henri Ford werd geprezen om zijn technische vernieuwingen, zijn vormgeving, zijn invloed op de auto-industrie, en de invloed op de samenleving.

,,De T-Ford gaf de aanzet tot de massa-motorisatie'', zei Robert Lutz, ex-topman van Chrysler, bij de prijsuitreiking. De T-Ford was de eerste auto die aan een lopende band werd geproduceerd. Het eerste exemplaar kwam in 1908 uit de fabriek en kostte 850 dollar. De laatste Ford, nummer 15.007.033, rolde in 1927 van de band en kostte nog slechts 380 dollar.

Volgens de overlevering zou bouwer Henri Ford ooit hebben gezegd `Elke kleur is goed, zolang het maar zwart is'. Maar in het begin werd de viercilinder auto in het groen afgeleverd. Pas toen de Amerikaanse fabriek in Japan sneldrogende zwarte schellak had ontdekt, kreeg de T-Ford zijn traditionele kleur.

De Britse fabrikant Rover speelt vandaag met een paginagrote advertentie in op de auto-uitverkiezing. Onder een foto van het nieuwste model Mini staat de kop `Volgende eeuw beter'. Bij winst had Rover een advertentie klaar liggen met de tekst: `Het meest vooruitziende blik van de eeuw'.