Alweer triomfeert Nelly Miricioiu, nu in `Ernani'

Vorige maand nog zong zij Tosca bij de Nederlandse Opera, zaterdagmiddag was de Roemeens/Engelse sopraan Nelly Miricioiu traditiegetrouw te beluisteren in de Opera-serie van de Matinee op de Vrije Zaterdag. Daar was het dat zij vanaf haar debuut in 1984 de ware aard van haar stem ontdekte in het belcanto-repertoire, daar ook vierde zij sindsdien triomf na triomf.

Miricioiu's Amsterdamse faam is een onhollands fenomeen. Zeldzaam zijn de sopranen die door heren uit het publiek op huldeboeketten worden gefêteerd, schaars zijn de concerten waarbij na afloop drommen fans voor de solistenkamer samenscholen.

De rol van Elvira in Verdi's vroege opera Ernani zong Miricioiù voor de eerste maal in Nederland, en ook in deze rol imponeerde zij met haar rauwe, haast schrijnende laagte en haar kloeke, vloeibare hoogte vanaf de eerste aria tot aan het grootse slot-terzet.

Ernani (1844) is een opera van confrontaties. Eén dame wordt begeerd door drie elkaar bekempende heren. Maar degene die zijzelf verkiest, wordt als gevolg van eergevoelens uiteindelijk gedwongen de hand aan zichzelf te slaan.

Een tijdgenoot van de componist omschreef Ernani als `Verdi op zijn ergst', wat vermoedelijk kan worden verklaard vanuit de melodische levendigheid, de grote virtuositeit die van de zangers wordt geëist, de bulderende kanonschoten en zowel on- als backstage schallende fanfares.

Maar naast dergelijke muzikale extravaganza biedt Ernani ook intieme duetten en ensembles en juist die combinatie verleent het werk haar charme.

De Britse dirigent Mark Elder, ooit Music Director van de English National Opera, benaderde Ernani met een goed gedoseerde dramatische warmte en aangename zwierigheid in de ritmiek, waardoor ook de zwaarste koorscènes energiek bleven. Hij verlevendigde de handeling met een royaal gebruik van vertragingen en versnellingen. Niettemin wist hij de zangers, het koor en het orkest daarbij zeer exact bijeen te houden.

Verdi vulde zijn drie mannelijke hoofdrollen in met drie verschillende stemtypen, waarvan de bariton Vladimir Tsjernov (Don Carlo) werd geveld door keelklachten en als gevolg daarvan moest hij zijn grote aria in de derde akte overslaan.

Tenor Richard Margison, die ook in Tosca Miricoiou's geliefde zong, belichaamde met zijn vrije en ruime timbre een heroïsche en doorleefde Ernani, vocaal gewaagd aan de stentorbas van Alastair Miles (Silva). Het slot-terzet mag niet Verdi's sterkste ensemble zijn, Ernani's zelfmoord, Elvira's leed en Silva's triomf kregen hier meeslepend gestalte.

Concert: Ernani van G. Verdi (concertant). Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Mark Elder m.m.v. Richard Margison (Ernani), Nelly Miricioiu (Elvira), Vladimir Tsjernov (Don Carlo), Alastair Miles (Silva) e.a. Gehoord: 18/12 Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 25/12, 19 uur.