Frans-Duitse flitstrein in de maak

De Franse en Duitse spoorwegen willen samen een nieuwe hogesnelheidstrein ontwikkelen. Die gaat de huidige treinen TGV en ICE vervangen. De nieuwe trein moet rond 2010 klaar zijn. Dat hebben de bestuursvoorzitters van de Franse spoorwegen (SNCF) en Deutsche Bahn, Louis Gallois en Hartmut Mehdorn, gisteren in Straatsburg bekendgemaakt. Voor het project wordt een werkgroep opgericht die een bedrijfsplan en tijdsschema gaat ontwikkelen.

De nieuwe hogesnelheidstrein krijgt een snelheid van zo'n 320 kilometer per uur. Nu moeten de TGV en ICE het met 300 kilometer doen. Het is de bedoeling de komende zomer producenten van spoorwegmaterieel, zoals Siemens en Alstom, uit te nodigen om samen aan de nieuwe trein te werken.

De nieuwe partners spraken gisteren op een gezamenlijke persconferentie de verwachting uit dat niet alleen Deutsche Bahn en SNCF de nieuwe trein gaan kopen. ,,We kunnen niet langer betalen voor producten die exclusief zijn gemaakt voor de nationale markt als we een Europees hogesnelheidsnetwerk willen aanleggen'', aldus SNCF-baas Gallois.

Voor de ontwikkeling van een Frans-Duitse hogesnelheidstrein zijn er nog wel talloze obstakels. Zo moet onder meer de stroomvoorziening op elkaar afgestemd worden. Ook rijden de TGV en de ICE op verschillende onderstellen. De duurdere ICE is bovendien veel luxer uitgerust (meer beenruimte, comfortabelere stoelen, betere catering, enzovoort) dan de TGV. Ook daarover zijn afspraken noodzakelijk. (Reuters, DPA)