Extra omzet in de laatste twee maanden van het jaar

Kerst en Sinterklaas veroorzaken in november en december meer dan de helft van de omzet van de Nederlandse speelgoedwinkels. Dat blijkt uit CBS-onderzoek naar de omzet van de detailhandel. Van de 1,2 miljard gulden die de speelgoedwinkels in 1998 omzetten, werd 360 miljoen gerealiseerd in de laatste twee maanden. November is de beste maand, hoewel de top in de verkopen verschuift naar december. Dit kan twee oorzaken hebben: de sinterklaasinkopen gebeuren laat, of het kerstfeest neemt de positie van Sinterklaas over als moment voor cadeaus.

Deze trend is bij juweliers en verkopers van consumentenelektronica heel duidelijk. Hun omzettop ligt in de laatste maand van het jaar. De omzet in november is niet of nauwelijks hoger dan in andere maanden van het jaar. Voor de voedingsspeciaalzaken komt het er deze maand op aan. Het aandeel van de feestdagen in hun omzet lag vorig jaar tussen 20 en 32 procent. Omdat hun omzetgroei tot nog toe slechts beperkt was, zullen de feestdagen heel belangrijk worden om dit jaar nog even sterk te groeien als de rest van de detailhandel.