DeYoung zingt Mahler betoverend

Als het aan de Franse componist Henri Dutilleux (93) ligt, noodt een terugblik op de bijna vergleden eeuw uit tot een kreet van angst. Zo althans begint hij zijn vijfdelige orkestwerk The shadows of Time (1993), dat gisteren bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest op de lessenaars kwam als opmaat voor Mahlers Lied von der Erde.

De relatie tussen de titels die Dutilleux zijn deeltjes meegaf (De kwaadaardige Ariël, Voor Anne Frank en voor alle andere onschuldige kinderen op de wereld) en de bijbehorende muziek is niet altijd evident. Ook een transparante vorm is niet de kracht van dit werk; Dutilleux overtuigt veeleer met de getroffen sfeer, die beklemt doordat de schaduwen van het verleden niet álle levenskracht aan de muziek van het heden hebben onttrokken.

De Britse dirigent Donald Runnicles, ooit assistent van James Levine in New York, opteerde in zijn uitvoering van Dutilleux voor een stevige klank, waardoor de fijnzinnigheden van de partituur niet optimaal tot wasdom kwamen. In het Anne Frank-deeltje zingen kinderstemmen heel akelig van `La la la, pourquoi nous?', maar Runnicles slaagde er niet in het engagement van de componist om te zetten in empathie bij de luisteraar. Het geheel vergleed als één inktzwarte regenwolk

Zijn visie op Mahlers `laatste symfonie' Das Lied von der Erde bleek overtuigender, ofschoon ook hier het verlangen naar een rijkgeschakeerder gebruik van dynamiek niet geheel werd gesust. Das Trinklied vom Jammer der Erde is beruchte literatuur voor iedere zanger, maar Runnicles liet de weinig wijdse tenor van David Kuebler hier wel zeer roemloos ten onder gaan in orkestrale overvloed.

Mezzosopraan Michelle DeYoung, afgelopen week nog bij het Koninklijk Concertgebouworkest te beluisteren in Mahlers liedcyclus Des Knaben Wunderhorn, was vocaal beter gewaagd aan de solide begeleidingen. Haar warme, nobele stem verleidde met navoelbare sensualiteit in Von der Schönheit en zorgde voor een betoverend slot in het grootsopgezette, meeslepende Der Abschied. Boven fraaie details in het orkestrale samenspel, maakte zij hier met fluwelen stemwelvingen even alle levensvragen bevattelijk.

Concert: Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Donald Runnicles m.m.v. David Kuebler (tenor) en Michelle DeYoung (mezzosopraan). Werken van Dutilleux en Mahler. Gehoord: 17/12 De Doelen, Rotterdam. Herh: 19/12, aldaar.