Malpensa zet KLM/Alitalia onder druk

Nieuwe problemen rondom het Milanese vliegveld Malpensa, een sleutelelement in de alliantie tussen de KLM en Alitalia, hebben vraagtekens gezegd bij de toekomst van deze vernieuwde luchthaven. Zij kunnen ook het saneringsplan van Alitalia in gevaar brengen.

Meningsverschillen binnen het Italiaanse kabinet, koerswijzigingen van lokale en regionale bestuurders in Noord-Italië, en interventies van de Europese Commissie hebben tot dagen vol verwarring geleid. Vanaf gisteren had een deel van de vluchten op Milaan die via het kleinere vliegveld Linate lopen, moeten worden uitgevoerd via Malpensa. Dinsdagavond werd dit teruggedraaid, om ontoelaatbaar grote geluidsoverlast te voorkomen. Vrachtwagens vol materieel reden 's nachts terug van Malpensa naar Linate, en personeelsleden kregen op het laatste moment te horen dat ze de volgende dag niet op Malpensa, maar op Linate moesten werken.

De verwachte chaos is gisteren uitgebleven. Tientallen passagiers, vooral buitenlanders, strandden op het verkeerde vliegveld. Maar honderden Italianen met een reservering blijken uit voorzorg thuis te zijnn gebleven. Alitalia zegt hierdoor ongeveer twee miljoen gulden aan inkomsten te zijn misgelopen.

De verwarring rondom Malpensa brengt Alitalia in grote problemen. De nieuwe luchthaven moest uitgroeien tot een hub voor intercontinentale vluchten. Een belangrijk deel van het saneringsplan van de maatschappij is daarop gebaseerd. Achtergrond van wat La Repubblica vanmorgen een typisch Italiaanse farce noemt, zijn twee problemen. Al maanden verzet een aantal luchtvaartmaatschappijen zich tegen de gedwongen overgang van Linate naar Malpensa, omdat de verbindingen met het nieuwe vliegveld veel slechter zijn dan met Linate, dat vrijwel in de stad ligt. Daarbij zijn klachten gekomen van bewoners uit de omgeving van Malpensa, die constateren dat de geluidsoverlast ontoelaatbaar hoog is.

De burgemeester van Milaan en de regio Lombardije, die eerst pleitten voor snelle overgang naar Malpensa, hebben hun standpunt wegens die geluidsproblemen herzien. De minister van Milieu heeft zich bij hen aangesloten. De minister van Vervoer wil de overgang wel doorzetten, maar de Europese commissaris voor Vervoer, Loyala de Palacio, stuurde dinsdag een brief waarin zij dringend verzocht dit niet te doen.

Volgens de Eurocommissaris zou de gedwongen verhuizing naar Malpensa discriminerend zijn, omdat zij in twee fases zou verlopen. Een eerste groep maatschappijen zou op 15 december overgaan, een andere groep op 15 januari, maar het Italiaanse kabinet wilde deze tweede verhuizing afhankelijk maken van de ontwikkeling van de geluidsoverlast.

Een woordvoerder van De Palacio onderstreepte gisteren dat de Europese Commissie steeds heeft gezegd dat verhuizing in april veel wenselijker is. Dan moet Malpensa, dat zestig kilometer buiten de stad ligt, betere trein- en wegverbindingen hebben gekregen.

Inmiddels doet de directie van Malpensa er alles aan het de passagiers zo goed mogelijk naar de zin te maken. Die kunnen tot en met januari de tijd doden door een rondje te gaan schaatsen. Bij Terminal One is daarvoor een ijsbaan geopend. Schaatsliefhebbers kunnen ter plekke schaatsen huren en de toegang tot de baan is gratis.