KLM sluit akkoord met Continental

KLM en de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental hebben gisteren een principe-akkoord getekend voor commerciële samenwerking, die in het tweede kwartaal van volgend jaar moet beginnen.

Waarnemers zien daarin de eerste stap voor een volledige samenwerking tussen beide luchtvaartbedrijven, waarbij het de bedoeling is dat Continental zal toetreden tot de alliantie van KLM/Alitalia met zijn Amerikaanse partner Northwest Airlines.

De plannen tussen KLM en Continental voorzien in samenwerking bij het inchecken van passagiers en bagage en in wederzijds gebruik van elkaars wachtruimten. De bonuspunten die passagiers op vluchten krijgen van Continental kunnen daardoor straks ook worden verzilverd bij KLM of Northwest Airlines, bijvoorbeeld in de vorm van kortingen.

Bovendien willen Continental en KLM aan zogeheten `code-sharing' gaan doen, het uitvoeren van diensten onder een gezamenlijk vluchtnummer. De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten moeten dat echter wel goedkeuren. De samenwerking krijgt vooral vorm op de luchthavens Houston, Newark en Amsterdam. Continental werkt al samen met KLM's Amerikaanse partner Northwest en Italiaanse partner Alitalia. Northwest heeft een belang van 15 procent in Continental.

KLM en Continental praten al geruime tijd over samenwerking. Tot nu toe luidden de berichten hierover dat de onderhandelingen uiterst moeizaam verliepen. Een woordvoerster van de KLM noemde het principe-akkoord van gisteren mede om die reden ,,een doorbraak''. De door de KLM nagestreefde wereldwijde alliantie krijgt volgens haar steeds meer vorm. Een probleem voor Continental voor de toetreding tot Wings, zoals de KLM/North West combinatie officieel is gedoopt, is het feit dat Continental geen concessie wil doen aan de kwaliteit van zijn vliegproduct. Tot nu toe hebben de Wings-partners geen gezamenlijke standaard weten te bereiken over de kwaliteit van hun producten.

Hoewel de klachten van reizigers over de afnemende service bij KLM zijn toegenomen, staat het KLM-product internationaal een stuk beter bekend dan dat van partner Northwest, die vooral in de Verenigde Staten wordt gelaakt om zijn matige service.

De beurs reageerde in eerste instantie positief op het nieuws. Nadat de koers van KLM al een euro was gestegen kwam daar na het nieuws nog een halve euro bij.

MALPENSA pagina 15