Bulderbos blijft nog wel even

Eigenaren van kleine stukjes grond bij Schiphol zijn verbaasd over een oproep van minister Netelenbos. Hun boom in het Bulderbos staan ze niet af.

Tussen de huizen aan de Vijfhuizerweg in Hoofddorp ligt een bosje van niks. De stammen van de linden en populieren zijn polsdik. De eik – de enige boom van een beetje formaat – is afgebroken bij de top. Op het grasveld van de buren staat een rij witgeverfde Amsterdammertjes met een ketting erdoor. Voor minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) is dit zogenoemde Bulderbos ,,een drama''. Over een jaar moet hier het asfalt liggen voor `de vijfde baan', een nieuwe start- en landingsbaan voor Schiphol.

In 1995 kocht de Vereniging Milieudefensie deze 1.100 vierkante meter voor vijftigduizend gulden van een aardappelboer. Op de gesponsorde bomen hangen bordjes: `VARA Vroege Vogels', `De Balie', `Jonge Socialisten', `Strijdkoor Jan en Allemaman'.

De lap grond is eigendom van 360 eigenaren. Allemaal staan ze voor een paar vierkante meter ingeschreven in het kadaster als jurdisch eigenaar.

Het stuk grond ligt precies op het traject van de toekomstige vijfde baan van Schiphol. Milieudefensie had in 1994 aan de IJweg al een stuk grond van 7.000 vierkante meter gekocht, maar dat bleek achteraf toch net niet op de goede plek te liggen. Met het Bulderbos wil Milieudefensie de aanleg van de vijfde baan zoveel mogelijk vertragen. Schiphol zal eerst de 360 eigenaren moeten onteigenen.

In de Volkskrant van deze week deed minister Netelenbos een oproep aan de bomenbezitters van het Bulderbos: ,,Ik zou het fair vinden als men zegt: we hebben lang geknokt, we zien dat de vijfde baan doorgaat, hier hebt u de bomen.'' GroenLinks-leider Paul Rosenmöller heeft zich daartoe al bereid getoond, mits Schiphol aan strenge veiligheids- en milieunormen voldoet. Dat is overigens in overeenstemming met het eerder ingenomen fractiestandpunt; crux is de vraag wat die normen precies voorstellen. Daarover zal de discussie gaan. Maar bij Milieudefensie zijn de boze telefoontjes van GroenLinksers al binnengekomen. ,,Zolang de milieugrenzen van elastiek zijn, blijft het Bulderbos hard nodig'', zegt adjunct-directeur van Milieudefensie Wijnand Duyvendak.

Heel aandoenlijk, vindt mede-eigenaar van het Bulderbos Peter van de Wijngaart (28) de oproep van Netelenbos. ,,De minister heeft dus blijkbaar begrepen wat de bedoeling was.'' Hij kocht in 1995 samen met zijn ouders tweeenhalve vierkante meter grond voor honderd gulden. Nu heeft hij thuis een eigendomscertificaat met zijn naam in gouden letters. Afstaan? Nooit. ,,Van uitstel kan afstel komen'', zegt hij.

Boomsponsor Peter Sertons van stadsdeel Amsterdam-Oost, vindt de oproep van Netelenbos ,,een tikkeltje naief''. Het doet hem denken aan de oproep in het voetbalstadion aan F-siders om tijdens de wedstrijd geen vuurwerk op het veld te gooien. ,,Prompt gaan er dan tien kanonnen af. Niet dat wij bomenbezitters vergelijkbaar zijn met F-siders, maar zo'n oproep werkt natuurlijk provocerend.''

Zo wist burgemeester Hoogdalen van de gemeente Haarlemmerliede bijvoorbeeld niet eens dat ze een boom bezat.

Ze was nog wethouder in Delfzijl toen het Bulderbos werd aangelegd. Nu heeft ze het dossier even laten lichten en stáát ze voor haar boom - ook al kon ze hem voor opnames van actualiteitenrubriek NOVA even niet terugvinden. ,,Voor onze gemeente is de situatie heel beroerd. Er moeten tien gezinnen weg voor de vijfde baan. Bovendien zijn wij bang dat een extra baan alleen maar extra overlast betekent.'' De vijfde baan - door Schiphol `de milieubaan' genoemd - moet minder geluidsoverlast opleveren, doordat de vierde baan dan minder gebruikt hoeft te worden. ,,Maar wie kan ons garanderen dat de vierde baan straks niet ook ten volle wordt benut?''

Bij Schiphol kunnen ze het `drama' van Netelenbos niet goed navoelen. Het Bulderbos heeft weliswaar 360 eigenaren, maar het gaat om één onteigeningsprocedure. Ze moeten alleen 360 keer een brief in een enveloppe stoppen. De onteigeningsprocedures zijn al lang ingepland.

Als morgen alle Bulderbos-eigenaren afstand doen van hun grond, kan Schiphol geen dag eerder beginnen met de aanleg van de vijfde baan. Grondbezitter Van de Wijngaart is tevreden: ,,Het Bulderbos is weer lekker in de publiciteit.''