Vlissingen krijgt containerterminal

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) gaat opnieuw investeren in de haven van Vlissingen, waar ten oosten van de stad een grote containerterminal wordt gebouwd. Met Vlissingen investeert Rotterdam 450 miljoen van de ruim 1 miljard gulden die de aanleg van een nieuwe haveninfrastructuur en de bouw van de nieuwe terminal zal vergen. Het Antwerpse containeroverslagbedrijf Hessenatie, de belangrijkste gebruiker van de terminal, neemt het resterende bedrag voor zijn rekening.

De containerterminal krijgt een capaciteit van 1,5 miljoen containers per jaar. De haveninstallatie zal voorlopig aan 1.500 mensen werkgelegenheid bieden. Dit is vanmiddag bekendgemaakt door de Zeeuwse provinciebestuurder D. Bruinooge en directeur J. Pellens van Hessenatie.

Het is de bedoeling dat in 2001 wordt begonnen met de bouw van de zogeheten Westerschelde Container Terminal, die voorziet in de aanleg van een kade van 2,5 kilometer lengte, 500 meter uit de kustlijn, waarna de 150 hectare tussen nieuwe kade en huidige kustlijn wordt opgespoten en geschikt gemaakt voor haventerrein.

De havenbedrijven van Rotterdam en Vlissingen werken al ruim vier jaar samen via de Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM).

TERMINAL: pagina 17