Concessie campagne vuurwerk

De commercials van de Stichting Ideële Reclame (SIRE) die waarschuwen tegen stunten met vuurwerk worden vanaf vandaag afgesloten met een extra boodschap. Dat heeft de Stichting Ideële Reclame (SIRE) besloten na overleg met de Gehandicaptenraad.

De spotjes tonen sociale uitsluiting van jongeren die door een vuurwerkongeluk verminkt zijn geraakt. Volgens de Gehandicaptenraad zijn de spotjes ,,stigmatiserend'' voor gehandicapten. Samen met enkele andere organisaties heeft de raad daarom een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie.

Om de Gehandicaptenraad tegemoet te komen heeft SIRE besloten de volgende tekst aan de spotjes toe te voegen: `Deze commercial is bedoeld om te waarschuwen tegen stunten met vuurwerk. Kwetsend gedrag tegenover gehandicapten is onaanvaardbaar.'

De Gehandicaptenraad ,,waardeert'' de aanpassing, maar vindt hem onvoldoende. Ondanks de toevoeging blijven de spotjes ,,kwetsend'', vindt de raad. Hij handhaaft daarom zijn klacht bij de Reclame Code Commissie. Inzet daarvan is dat de campagne in zijn geheel wordt ingetrokken, inclusief het gedrukte materiaal.

De Reclame Code Commissie verwacht nog voor kerst een uitspraak te kunnen doen over de campagne.