`Broedplaatsen' voor kunstenaars

In Amsterdam is gisteren gediscussieerd over `culturele broedplaatsen'. Vooral jonge kunstenaars hebben moeite met het vinden van atelierruimte.

Het ging over `randvoorwaarden voor culturele broedplaatsen'. En er werd gesmeekt om een kunstbeleid met visie. In de gemeenteraad werd daar volgens een VVD-raadslid al tien jaar op aangedrongen. ,,Zelfs drie keer per motie.''

Doet Amsterdam er alles aan om haar positie als culturele hoofdstad te bewaren? De vraag stellen is hem beantwoorden, zo leek het gisteren op een discussieavond in de Balie in Amsterdam. Amsterdam slaagt er al jaren niet in een centrum voor de dans te vestigen, het stedelijk museum dreigde een `autoshowroom' te krijgen en het beeldinstituut gaat naar Rotterdam.

Belangrijkste klacht van de avond was het tekort aan atelierruimte voor jonge kunstenaars. Steeds opnieuw verjaagt de gemeente ze van hun `broedplaats'. Weg uit Vrieshuis Amerika, weg uit de Graansilo, weg uit de Lieve Vrouwe Gasthuis-paviljoens en weg uit de voormalige jeugdgevangenis van het Lloyd Hotel. Het is waar, zei de wethouder van Cultuur Saskia Bruines. Er zijn de afgelopen jaren heel erg veel plekken verdwenen, maar inmiddels is volgens haar op het stadhuis doorgedrongen dat het anders moet. Alleen: ,,Ook zwervers, daklozen en asielzoekers moeten worden opgevangen. Dat zijn concurrenten.'' Desalniettemin heeft wethouder Stadig (Ruimtelijke Ordening) nu in zijn `plan van aanpak project Broedplaats' ruim zes miljoen gulden uitgetrokken voor 66 ateliers in een aantal verbouwde pakhuizen en in de flat Florijn in de Bijlmer.

Maar een kunstenaar die het oude pand van de Filmacademie aan de Overtoom heeft gekraakt, wilde graag even iets rechtzetten: ,,Het zijn kunstenaars die broedplaatsen creëren. Het enige wat de overheid hoeft te doen is er met haar handen van af te blijven. Wij hebben al die miljoenen niet nodig. Laat ons gewoon onze gang gaan in gebouwen die toch leeg staan.'' De krakers van de Filmacademie kregen gisteren van Justitie te horen dat ze er zondag uit moeten, terwijl het pand volgens hen nog twee jaar zal leegstaan. Een kunstenaar van pakhuis Wilhelmina zei het als volgt: ,,Ieder initiatief van onderaf wordt de kop ingedrukt. Onder wethouder Stadig is het ware terreur geweest. We zaten nog niet in een pand of we werden er met kop en kont weer uitgesmeten.''

Nee, dan Rotterdam. Daar is een aparte ambtenaar aangesteld om leegstaande gebouwen te spotten voor kunstenaars. Daar is tien keer zoveel atelierruimte die bovendien twee keer zo goedkoop is. Ideetje uit de zaal: laat een kunstenaar een beetje leuk containers op elkaar stapelen: veel ruimte voor weinig geld. ,,Laten we het nou allemaal niet gaan dramatiseren'', zei Stedelijk Museum directeur Rudi Fuchs. Een schilder heeft licht nodig, een videokunstenaar een stopcontact. Er zijn genoeg kunstenaars die kunnen wonen en werken in Amsterdam. En als ze naar Rotterdam vertrekken? Prima. ,,Hun werk en galeries zijn hier.''