Supermarkt krijgt meer producten en diensten

In supermarkten zijn tegenwoordig niet alleen boeken, mobiele telefoons en computers te koop, maar ook zonnebanken, hifi-sets, televisies, fietsen en magnetrons. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de branche-organisatie van de Nederlandse supermarkten, zal die `branchevervaging' zich onverminderd voortzetten.

,,Supermarkten verkopen méters waspoeder, waarom zouden ze dan geen wasmachines gaan verkopen?'', aldus CBL-voorzitter Jan van den Broek vanochtend op een persconferentie. ,,Hetzelfde geldt voor vaatwasmachines en andere keukenapparatuur. Wie weet zoeken we over een paar jaar in de supermarkt zelfs onze nieuwe keuken en badkamer uit.''

Het CBL rekent dit jaar op een omzet voor de supermarkten van ruim 47 miljard gulden, een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar. De supermarkten krijgen iedere dag vier miljoen mensen in hun winkels. Daarom ligt het volgens Van den Broek voor de hand dat de ketens diensten als bankzaken, een fotoservice en een stomerij hebben geïntegreerd. Volgens het CBL wordt de supermarkt van de toekomst een soort pretpark: veel te beleven, voor elk wat wils.

Uit onderzoek van het CBL, dat vanochtend werd gepresenteerd, blijkt dat liefst tweederde van de Nederlandse consumenten het leuk vindt telkens door nieuwe producten te worden verrast. Vooral bij jonge huishoudens zonder kinderen zijn nieuwe producten erg in trek. Ook diensten als een koffie-automaat en een speelhoek voor kinderen worden op prijs gesteld. Kookdemonstraties en proeverijen in de supermarkten zijn populair bij bijna de helft van de consumenten.