Pokémon van Nintendo grote speelgoedhit in VS

Het Japanse Pokémon is in het huidige kerstseizoen dé grote speelgoedhit in de Verenigde Staten. Pokémonkaarten, spelletjes en films blijken een goudmijn voor producent Nintendo. Niet alle psychologen zijn er

gelukkig mee.

Een importproduct uit Japan, Pokémon, is dit kerstseizoen de grote speelgoedhit in de VS. Kinderen van pakweg vier tot vijftien jaar kunnen zich bezighouden met het elektronische Pokémonspelletje, zich vergapen aan de Pokémonspeelfilm en Pokémonkaarten verzamelen.

Nintendo zal aan het eind van dit jaar naar schatting 1 miljard dollar omzet bereiken door de verkoop van deze spelletjes en contracten met merchandisers. Burger King geeft Pokémonfiguurtjes weg, General Mills en Quaker Cereals verkopen snoepgoed met Pokémonattributen en Time Warner zendt de Pokémon tv-serie uit en bracht de eerste speelfilm naar de VS.

Psychologen komen er aan te pas om te waarschuwen voor verslaving en om de ouders te leren hoe ze Pokémon kunnen gebruiken om hun kinderen iets te leren. Dan komt er nog iets positiefs uit de rage. Er is uiteraard ook een groep die beweert dat Pokémon kinderen aanzet tot gewelddadig gedrag, net zoals de Ninja Turtles en de Power Rangers dat destijds zouden hebben gedaan.

Bij het Pokémonspelletje van Nintendo – Pokémon in zijn oervorm – is het doel de wereld te bereizen en daarbij alle 151 Pokémonmannetjes te verzamelen. Pokémon staat voor `pocket monsters' en er moet onderweg dan ook veel worden gevochten. Als dat de ouders al niet ongerust maakt, dan zijn het wel de onderlinge conflicten tussen kinderen over het ruilen en het willen verzamelen van alle kaarten. Sommige ouders hebben de kaartproducenten al aangeklaagd omdat het zeldzaam zijn van sommige kaarten de kinderen dwingt steeds meer geld te besteden.

De 9-jarige Tess Reynolds uit Emporium, Pennsylvania, kan desgevraagd alle informatie bieden die iemand nodig heeft. Ze kan ook nog veel meer informatie geven die je niet meteen nodig hebt. Ze is er vol van. Haar vader heeft geen idee waar zijn dochtertje de hele dag mee speelt, zoals in zoveel gezinnen het geval is. Haar zusje van 6 speelt ook Pokémon en af en toe wordt er gevochten om de enige Game Boy in huis.

Tess Reynolds zegt dat ,,de meerderheid van de leerlingen op school'' zich met Pokémon bezighoudt. Men praat erover, sommigen hebben de film gezien en kaarten worden driftig geruild. Reynolds geeft toe in het verleden een paar slechte ruiltransacties te hebben gedaan door sterke figuurtjes weg te geven, in ruil voor zwakke.

De plaatselijke Burger King heeft zoveel klandizie gehad dat ze geen Pokémonspeeltjes meer hebben. ,,Ze geven nu pakjes met kaarten weg'', aldus Reynolds, die hoopt met de kerst een nieuwe, gele Pokémonspelcassette cadeau te krijgen. De cassettes kosten per stuk 30 dollar en zijn niet aan te slepen. Nintendo heeft tot nu toe ongeveer 4 miljoen rode, blauwe en gele cassettes verkocht. In de VS volgt men wat dat betreft Japan waar Pokémon al veel bekender is. Als de rage standhoudt kan Nintendo volgend jaar kerst nog profijt hebben van het populaire spel.

Pokémon is nu al een geldmachine voor Nintendo. De kaarten alleen al hebben 225 miljoen dollar aan verkopen opgeleverd. Speelgoedproducent Hasbro heeft 325 miljoen dollar neergeteld voor de marketingrechten van het speelgoed. De film Pokémon The First Movie draait nu vier weken en heeft 54 miljoen dollar opgebracht. De volgende film is al uit in Japan en zal binnen afzienbare tijd uitkomen in de VS.

Pokémon is uitgevonden door de 34-jarige Satoshi Tajiri, die jaren aan het spelletje heeft gewerkt. Hij had erg veel moeite interesse te wekken bij speelgoedproducenten. Toen Tajiri in 1996 zei dat hij zijn spelletje klaarhad voor Game Boy, zei Nintendo dat dat verouderde technologie was. Toch brachten ze het spelletje nog uit, al werd nergens meer op gerekend. Japanse jongetjes waren enthousiast en zo begon de triomftocht van Pokémon.