Distributeur van Metro bindt strijd aan met PTT Post

De distributeur van de gratis treinkrant Metro, Mailmerge, gaat het eigen koeriersnet inzetten voor een landelijk werkende postdienst. Daarmee wordt Mailmerge een concurrent van PTT Post op de binnenlandse postmarkt. De postbezorging komt in handen van een speciaal opgerichte dochter, Distrimerge.

Op dit moment heeft PTT Post in Nederland op grond van de Postwet het alleenrecht op bezorging van briefpost tot 100 gram. Volgens marketingdirecteur M. Slok van Mailmerge valt de postbezorging door Distrimerge niet onder de Postwet omdat het bedrijf een zogenoemd `gesloten bezorgsysteem' aanbiedt. Dat betekent dat grote ondernemingen met veel onderlinge poststromen, zoals banken, verzekeraars of nutsbedrijven, Mailmerge kunnen inschakelen om de eigen post tussen filialen te bezorgen. Om te waarborgen dat het een gesloten systeem betreft betalen de bedrijven een bepaald bedrag voor een lidmaatschap. Daarnaast betalen ze een tarief per postbezorging.

Distrimerge, dat op 1 januari officieel van start gaat, heeft nog geen contracten afgesloten. Volgens Slok zijn er al gesprekken geweest met een aantal grote banken, waaruit blijkt dat er veel belangstelling is voor een postdienst naast PTT Post. Naast de (lagere) prijs speelt ook de bezorgperiode een rol. Distrimerge zegt binnen 24 uur te bezorgen. Het afgelopen jaar heeft PTT Post zowel op de particuliere als de zakelijke markt te kampen met klachten over te trage bezorging.

Mailmerge, dat sinds 1996 bestaat, bezorgt sinds begin deze zomer op 250 à 300 plekken in Nederland (NS-stations, benzinepompen) twee keer per dag de gratis krant Metro. Het landelijk opererende koeriersnetwerk dat Mailmerge daarvoor heeft opgezet trekt volgens directeur Slok zowel vanuit binnen- als buitenland de belangstelling van partijen die geïnteresseerd zijn in het veroveren van een positie op de zakelijke postmarkt. Zo onderhandelt het bedrijf ook met verschillende Internetwinkels voor de bezorging van bestelde goederen. Het idee is dat deze producten worden afgeleverd bij vaste distributiepunten (bijvoorbeeld benzinepompen), waar de kopers vervolgens hun spullen kunnen ophalen.