Bestelwagen

In het artikel `De bus is zo grijs nog niet' (NRC Handelsblad, 8 december) suggereert redacteur Arjen Ribbens dat de bestelwagen op grijs kenteken, vooral die in dubbelcabine-uitvoering, alleen voordelen heeft. Ik ken echter een aantal belangrijke nadelen: oncomfortabele vering, veel motorlawaai, spartaanse zit op de achterbank en vaak ook te weinig beenruimte achterin voor opgeschoten pubers. Er zijn flinke verschillen, maar er is geen busje op de markt dat niet ten minste een van deze nadelen heeft.

Ook het gemak bij een bezoek aan de bouwmarkt valt tegen. De lengte van de laadruimte bij een standaard dubbelcabine is meestal maar iets meer dan 1m50. Te weinig voor een plaat hout of een tuinscherm. Ribbens vergelijkt deze busjes met dure MPV's als de Chrysler Voyager. Daarbij slaat hij een categorie over: de comfortabele en veel goedkopere Citroën Berlingo en Renault Kangoo. Kleiner dan een bus, maar toch verrassend ruim en praktischer dan een break of een MPV.