Bulk kaartjes naar het grote publiek, niet naar sponsors

Ruim baan voor de echte voetballiefhebbers. Dat heeft de organisatie van Euro 2000 vanaf de eerste brainstormsessie voor ogen gestaan, zo lieten directeuren Alain Courtois en Harry Been dit weekeinde in Brussel weten.

Het toernooi is niet bedoeld om een commerciële klapper te maken, onderstreepte Courtois. Relatief veel kaartjes gaan naar het grote publiek (68 procent), de sponsors krijgen minder kaarten (14 procent) dan bijvoorbeeld tijdens het wereldkampioenschap twee jaar geleden in Frankrijk, en ook het aantal dure arrangementen voor bedrijven is klein (5 procent).

De prijzen van de kaartjes zijn bovendien relatief laag gehouden, in elk geval lager dan op grond van de enorme belangstelling verwacht kon worden. De prijzen variëren van 65 gulden voor een groepswedstrijd tot 525 gulden voor de finale in Rotterdam. Voor de eerste vierhonderdduizend kaartjes voor het grote publiek kwamen van over de hele werd 1,3 miljoen aanvragen binnen, opmerkelijk omdat kopers vooraf niet wisten welke wedstrijd ze zouden gaan bezoeken.

Vanaf vandaag begint ook de verkoop van de tweede vierhonderdduizend kaartjes die aan de bonden van de deelnemende landen beschikbaar worden gesteld. Ook hiervan, meldt de organisatie trots, krijgen de supporters uit de deelnemende landen meer kaarten dan ooit. Iedere bond krijgt 16 procent van deze tranche kaarten, als Nederland en België spelen krijgen de bonden 20 procent.

Het totale organisatiebudget is volgens Courtois met ruim 120 miljoen gulden tamelijk krap. Belangrijkste inkomstenbronnen zijn een bijdrage van de Europese voetbalbond UEFA uit de verkoop van kaartjes (70 miljoen), uit de commerciële rechten (29 miljoen) en uit de televisierechten (18 miljoen). Sportmarketingbureau ISL heeft tien hoofdsponsors en zeven zogenoemde suppliers aangetrokken.