Rol overheid in KPN ter discussie

KPN gaat begin volgend jaar met de overheid om tafel zitten om over de relatie met het voormalige staatsbedrijf te praten. Ook het voortbestaan van de zogeheten `golden share', de doorslaggevende stem van de overheid in het beleid van het telecomconcern, wordt besproken.

Dit heeft een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gisteren bevestigd. Of de internationale expansie van KPN na de overname van E-Plus een einde maakt aan de Golden Share is volgens de zegsman nog niet duidelijk. ,,Het feit dat we erover gaan praten zegt natuurlijk wel iets. Over enkele maanden verwacht ik hierover meer duidelijkheid.'' De overheid heeft ook moeten instemmen met de overname van 77,5 procent van de aandelen in E-Plus die KPN gisteren voor 9,1 miljard euro (20 miljard gulden) heeft afgerond. ,,Zowel voor de toekomstige emissie als voor de tijdelijke onderschrijding van de solvabiliteitseisen (de verhouding tussen eigen vermogen en het balanstotaal) hebben wij groen licht gegeven'', aldus het ministerie. Door de uitgifte van nieuwe aandelen zal het belang van KPN van 44 naar 33 procent teruglopen wanneer BellSouth over anderhalf jaar (desgewenst) een belang van minimaal 19 of maximaal 24,9 procent in KPN krijgt. Het Amerikaanse telecomconcern kan het resterende belang in E-Plus van 22,5 procent ook inruilen voor een belang in KPN Mobiel of in E-Plus.

Het telecomconcern zegt in een reactie de manoeuvreerruimte van de overheid momenteel voldoende te achten. ,,Tot nog toe heeft Den Haag al onze plannen goedgekeurd. Voor ons is de ruimte momenteel voldoende en voor de rest is het aan de overheid.''

Mede door de internationale expansie van KPN is de invloed van de overheid steeds minder vanzelfsprekend aan het worden. Eerder dit jaar trok Den Haag zich al terug uit Hoogovens (belang 13 procent) toen het concern met British Steel opging in het internationale Corus. ,,Staatssecretaris De Vries vindt het belangrijk dat KPN zich vrij kan bewegen in de internationale telecombranche. Tot nog toe is dat geen probleem geweest'', aldus het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

KPN ging in mei 1994 naar de beurs. De overheid deed destijds eenderde van de aandelen van de hand. Inmiddels heeft Den Haag 44 procent van KPN in handen.