Uitstel bouw grote Airbus probleem voor Tony Blair

De ontwikkeling van de nieuwe Airbus-`superjumbo' heeft een achterstand opgelopen door de beslissing van de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) het vliegtuig met 600 zitplaatsen voorlopig niet te bestellen.

Het toestel, voorlopig A3XX geheten, is het stadium van de tekentafel nog niet gepasseerd en zou met bijna 200 zitplaatsen meer dan de Boeing 747 het grootste verkeersvliegtuig ter wereld worden. De partners in het Frans-Duits-Brits-Spaanse Airbus-consortium willen het toestel echter alleen bouwen als er in twintig jaar minimaal 528 van verkocht kunnen worden. Tevens moeten Europese regeringen bereid zijn subsidie te verlenen.

British Airways, de grootste Europese luchtvaartmaatschappij, liet eerder deze week weten ,,geen onmiddellijke plannen voor de aankoop van de A3XX te hebben''. BA trekt zich juist terug uit het zogeheten bulk-vervoer in de economy-klasse om zich te concentreren op zakelijke en eerste-klaspassagiers.

Het project is ook een toets voor de Europa-politiek van premier Blair. Met het ontwikkelingskrediet van 500 miljoen pond (1,7 miljard gulden) kan de Britse regering laten zien ernst te maken met een geïntegreerde Europese luchtvaart- en defensieindustrie als hoeksteen voor de autonome Europese defensie-identiteit die Blair zegt na te streven. Hij moet ook besluiten of zijn land de nieuwe standaardraket voor de Eurofighter (een order van 1 miljard pond) in Europa of de Verenigde Staten gaat kopen. Voor de aankoop van een militair transportvliegtuig geldt dezelfde overweging.

De bouw van de A3XX zou in het Verenigd Koninkrijk duizend extra banen opleveren. De vleugels zouden worden gemaakt bij British Aerospace Systems.