RICHARD RIJNVOS

Zes jaar componeren in de periode 1988-1994 vormt het onderwerp van een cd gewijd aan de kamermuziek van Richard Rijnvos. Het eerste stuk (Le rideau se baisse lentement durant toute la musique suivante) en het laatste (Atlantique) spreken meteen aan. `Le rideau' verwijst in de titel naar de regie-aanwijzing bij de slotmaten van Stravinsky's Les Noces en klinkt als een concert voor contrafagot begeleid door piccolo, trombone, piano en slagwerk. Vooral de tegenstelling hoog-laag is frappant uitgewerkt. Atlantique is (evenals Palomar) partituurloos, er zijn slechts losse partijen, te weten voor vier identieke ensembles die quadrofonisch staan opgesteld. Voor de cd werden vier opnames door het Ives Ensemble opeengestapeld zodat het resultaat overkomt als een verkapt orkeststuk. Stalker voor slagwerksolo en drie versies van Stanza benadrukken nog eens de mobiliteit in Rijnvos' componeren, ik zou willen spreken van flexibele meditaties, fijnzinnige vindingrijkheid en als er filosofische muziek bestaat dan hebben we hier de voorbeelden.

Richard Rijnvos: Van Le rideau tot Atlantique. Ives Ensemble, Donemus Composers Voice Highlights CV82.