Olifanten langs de snelweg

Twee afgebrande olifanten hebben gezorgd voor vertraging bij de vervaardiging van een kunstwerk van beeldhouwer Tom Claassen. Van de vijf geplande dieren van piepschuim en beton zullen er voorlopig maar twee te zien zijn.

Een groep olifanten van beeldhouwer Tom Claassen die het knooppunt van het nieuwe, noorderlijke deel van de A27 en de A6 moet gaan opsieren, blijft voorlopig beperkt tot slechts een duo. In plaats van de geplande vijf kunnen door minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat morgen maar twee beesten worden onthuld. Twee weken geleden brak er brand uit in de tent waarin de hoge beelden worden vervaardigd, en brandden de ruwe vormen van twee olifanten tot de grond toe af. Dit zorgde al voor vertraging; tijdens de storm eind vorige week woei ook nog de werktent weg.

De olifanten bestaan uit een stalen frame dat wordt opgevuld met piepschuim. Het piepschuim wordt met gloeidraad in de juiste vorm gesneden en vervolgens van een stalen vlechtwerk voorzien, waar een laag beton overheen wordt gespoten. De olifanten worden 7 meter hoog, 11 meter lang en krijgen de kleur van het beton: grijs. De brand brak uit toen men tegelijk bezig was te lassen en te snijden met gloeidraad, en er vonken op het piepschuim kwamen.

In oktober 1998 gaf de directie IJsselmeergebied van Rijkswaterstaat aan drie geselecteerde kunstenaars de opdracht om een artistieke invulling te bedenken voor de asfaltvlakte op het knooppunt van de nieuwe A27 met de A6. Budget: 800.000 gulden. Rijkswaterstaat gaf daarmee gehoor aan het verzoek van de provincie Flevoland, die zich veelal beijvert voor kunst in de openbare ruimte, om ten minste één procent van het totale budget voor de weg aan kunst te besteden.

Claassen, van wie in Utrecht al een paard en een konijn en in Haarlem vier vogels in de openbare ruimte staan, bedacht in totaal `wel vijf ontwerpen' voor de 100 meter lange vlakte, zo vertelde hij eerder in deze krant: een reusachtige hond van golfplaat, een middeleeuws fort van polyester en een beeld van een auto in een vangrail. Daarna kwam hij pas op het winnende idee van een groep van vijf olifanten, die in een roterende beweging allemaal net een ander deel van zichzelf aan de weggebruikers laten zien.

Hij maakte modellen van vijftig centimeter lang, liet de uitvoering verder over aan aannemer A. Portier en zijn mankrachten en wachtte af in zijn atelier in Breda. Bij de afwerking van olifant nummer één kwam Claassen kijken, en hij was tevreden over wat hij zag. Van de brand hoorde hij pas toen het kwaad al was geschied: ,,Het piepschuim is zo licht ontvlambaar dat er in twintig minuten twee hele olifanten weg waren. Het is jammer en zonde van de tijd, maar ik ben vooral blij dat er niemand gewond is geraakt.'' Van een gevaarlijke manier van werken is volgens de kunstenaar geen sprake.

Het team dat aan de olifanten werkt is inmiddels tot dertig man uitgebreid. De bedoeling is dat nog voor het eind van dit jaar alle vijf de beelden overeind staan, zeggen alle betrokkenen. Het olifantenduo volstaat om minister Netelenbos niettemin, zoals gepland, naar Almere te lokken.