GM koopt deel Subaru

General Motors neemt een belang van 20 procent in de Japanse autofabrikant Fuji Heavy, producent van Subaru. Een ,,brede, strategische alliantie'', noemde GM-topman Richard Wagoner de samenwerking bij de officiële bekrachtiging vandaag in Tokio.

GM wordt voor 1,4 miljard dollar de grootste aandeelhouder in Fuji dat echter onafhankelijk management houdt. Beide bedrijven zullen met name op technologisch gebied gaan samenwerken. Fuji produceert onder de merknaam Subaru kleinere personenwagens en de succesvolle, zogenoemde `sport utility vehicles', jeep-achtige wagens die vooral zijn gericht op het jongere publiek. GM krijgt toegang tot de specifieke kennis van Fuji op gebied van vierwiel aandrijving en continu variabele transmissie. ,,Dit geeft GM toegang tot technologie voor motoren en dergelijke zonder dat het geld hoeft te besteden aan eigen ontwikkeling'', zegt David Healy van effectenhuis Burnham.

,,Dit is een grote dag voor beide bedrijven'' zei GM-topman Richard Wagoner vandaag in Tokio. ,,Ik zie het als een samenwerking dat GM en Fuji beide sterker zal maken in de concurrentiestrijd in de autoindustrie.''

GM krijgt dankzij Fuji meer toegang tot de Aziatische markt waar het een marktaandeel heeft van slechts 4 procent. GM heeft zich tot doel gesteld 10 procent van de markt te veroveren in 2005. In Zuid-Korea is GM wat dat betreft nog steeds in gesprek over een mogelijke overname van autofabrikant Daewoo.

Fuji is de derde Japanse automaker die zaken doet met GM. Het bedrijf heeft al een aandeel van 9.9 procent in Suzuki, dat eveneens kleinere personenwagens produceert, en van 49 procent in bus- en vrachtwagenproducent Isuzu. Suzuki en Subaru hebben bij de kleinere modellen gezamenlijk een marktaandeel van ruim 40 procent van de Japanse markt. Van de totale Japanse automarkt hebben de drie GM-bedrijven 15 procent in handen, hoewel luxe sedans vooralsnog ontbreken in het pakket. ,,Het zou daarom aanmatigend zijn te zeggen dat we nu op de Japanse markt de speler zijn die we willen zijn'', zei Wagoner.

Tot vandaag was Nissan de grootste aandeelhouder van Fuji, maar volgens Japanse media wil Nissan zijn aandelen verkopen. Nissan is onlangs overgenomen door Renault en verwikkeld in een grote reorganisatie. Nadat Ford zijn belang in Mazda uitbreidde en daar nu feitelijk de scepter zwaait, zijn er nog maar drie onafhankelijke Japanse autoproducenten over. Dat zijn Toyota, Honda en Mitsubishi. Alleen Toyota en Honda worden sterk genoeg beschouwd zelfstandig te kunnen overleven.