Een optelsom van kleine landen

Hoewel Ahold nog steeds presentie mist op de grootste Europese markten, is het sinds gisteren het derde supermarktconcern van Europa. En de overnamehonger is nog lang niet gestild.

Ahold blijft op de kleintjes letten. Het supermarktconcern verraste gisteren met een miljardenovername in Scandinavië en een uitbreiding in Nederland. Het wordt daarmee in omvang de derde keten in Europa zonder enige aanwezigheid in Europa's drie grootste markten, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. De ruim 40 miljard gulden die Ahold volgend jaar omzet in Europa vormt een optelsom van dominante posities in kleinere landen als Nederland, Portugal, Zweden en Noorwegen, plus bescheiden marktaandelen in Polen, Spanje en Tsjechië.

Bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven maakt zich geen zorgen over de grote witte vlekken in Europa. ,,Europa bestaat wat supermarkten betreft nog uit nationale markten'', zei hij vanochtend in een toelichting. ,,Wij willen overal zitten waar mogelijkheden zijn. Het is daarbij wel van belang dat je een structuur hebt waarmee je over de landsgrenzen heen kunt profiteren van schaalgrootte. En dat kunnen wij; met kennis, met netwerken, met inkoopvoordelen.''

De joint venture in Scandinavië is het soort acquisitie waar Ahold groot mee is geworden: regionale marktleiders. De afgelopen jaren lag het accent in de Verenigde Staten, waar een reeks ketens aan de oostkust aan het concern is toegevoegd. Met de kasstromen van die winkels is Ahold nu ook weer op overnamepad in Europa. ,,We hadden een lijstje van tien middelgrote kandidaten'', zei Van der Hoeven. ,,Daar zijn er nu nog negen van over: drie in Europa, drie in de Verenigde Staten en drie in Latijns Amerika.'' In Europa ligt de voorkeur bij Spanje en Italië.

Tegelijkertijd sluit Ahold een megafusie – lees: in Frankrijk of Groot-Brittannië - niet uit. ,,De kans daarop is 50 procent in de komende drie jaar'', zei Van der Hoeven. ,,Maar ik wil de zekerheid hebben dat het daarbij gaat om naadloos op elkaar aansluitende bedrijfsculturen.''

Met de ICA-groep verhoogt Ahold zijn geconsolideerde omzet met bijna 15 miljard gulden. Probleem daarbij kan zijn dat de ICA-groep voor tweederde van zijn omzet afhankelijk is van winkels van zelfstandige, eigenwijze ondernemers. Het bedrijf was met name in Zweden een tamelijk los samenwerkingsverband.

Maar dat is volgens Van der Hoeven het afgelopen jaar sterk verbeterd. ,,De groep was al aan het herstructureren, in voorbereiding op een beursgang. ICA is niet zo'n strakke formule als Albert Heijn. De ondernemers houden ruimte voor een eigen assortiment. Dat moet ook in zo'n uitgestrekt land als Zweden met grote regionale verschillen. Maar over de discipline maken we ons geen zorgen.''

Bovendien liggen de expansieplannen van de ICA-groep bij de hypermarkten (heel groot) en discountwinkels (goedkope artikelen) die grotendeels haar eigendom zijn. Ook de recente uitbreiding in de Baltische staten smaakt naar meer. Bovendien zullen Ahold en de ICA-groep samen optrekken als er kansen komen in Denemarken en Finland.

Daarnaast heeft de ICA-groep een belang in 2.500 pompstations. Die worden niet afgestoten. ,,Integendeel'', zei Van der Hoeven. ,,We willen juist ook elders in de wereld, vooral in de Verenigde Staten en Latijns Amerika verder uitbreiden met benzinestations.''

De ICA-groep verwacht over 1999, exclusief de tankstations, een bedrijfsresultaat van 340 miljoen gulden (ofwel 2,3 procent van de omzet). Ahold rekent de komende jaren op een verhoging van dat resultaat met 15 procent per jaar. De overname, die halverwege 2000 moet zijn afgerond, draagt vanaf volgend jaar bij aan de winst per aandeel.

Er komt volgend jaar een emissie van waarschijnlijk zo'n 2,7 miljard gulden. Wanneer is nog onduidelijk. In de VS wacht de overname van de keten Pathmark (voor 3,5 miljard gulden) nog op afronding. En in Nederland kondigde dochterbedrijf Schuitema gisteren een emissie aan voor de financiering van de overname van de A&P-supermarkten waarin Ahold deel zal nemen. ,,We moeten eerst alles maar eens op een rijtje zetten'', zei Van der Hoeven. Ahold hoopt overigens dat een deel van de emissie geplaatst zal kunnen worden bij de Zweedse ICA-winkeliers.

Om de beurskoers, die veel last heeft gehad van tegenvallende resultaten bij de Amerikaanse concurrenten Safeway en Kroger, te steunen meldde Van der Hoeven vanochtend dat het dit kwartaal heel goed gaat met de Ahold-winkels in de Verenigde Staten. De omzet zal er waarschijnlijk hoger zijn dan eerder voorspeld.