Ahold derde supermarkt in Europa

Ahold heeft gisteren twee grote overnames in Scandinavië en Nederland aangekondigd. Daarmee wordt het in één klap het derde supermarktconcern van Europa, achter het Franse Carrefour en het Duitse Metro.

De omzet van stijgt volgend jaar tot ruim 90 miljard gulden, waarvan 41 miljard gulden in Europa.

In Nederland koopt Schuitema, voor 73 procent eigendom van Ahold, de 131 A&P-supermarkten met een omzet van 1,7 miljard gulden. Daardoor loopt Aholds nationale marktaandeel op tot 42 procent. In Scandinavië koopt het concern voor 4 miljard gulden een belang van 50 procent in de ICA-groep, een keten met 3.100 winkels in Zweden en Noorwegen en een omzet van ongeveer 14,7 miljard gulden. Die wordt volledig geconsolideerd.

De overname van de A&P-winkels komt als een verrassing. Gezien de dominante positie van Ahold, met Albert Heijn en de C1000-winkels van Schuitema, leek het uitgesloten dat Schuitema mee zou bieden op de A&P-supermarkten. Albert Heijn heeft een marktaandeel van 27,3 procent, Schuitema krijgt nu 14,7 procent. Grootste concurrent Laurus, met formules als Super De Boer, Edah en Konmar, rekent erop dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit de transactie zal bekijken. ,,En dan zullen wij opkomen voor onze belangen'', zei een woordvoerder.

Schuitema maakt zich geen zorgen. ,,Wij zien de procedure met zeer veel vertrouwen tegemoet'', zei bestuursvoorzitter Jan Brouwer vanochtend in een telefonische toelichting. Volgens Brouwer hebben de huidige Schuitema-winkels en de A&P-winkels slechts vijf tot tien winkels in hetzelfde marktgebied. Brouwer hoopt zelfs dat deze overname een basis wordt voor verdere groei. ,,Misschien kunnen we nu ketens verwerven die nog bij Superunie zitten'', zei Brouwer. Tot de inkoopgroep Superunie behoren onder meer regionale ketens als Hoogvliet, Deen, Vomar en de Dekamarkt.

Schuitema koopt de A&P-winkels (omzet 1,7 miljard gulden) van het Duitse familieconcern Tengelmann. Een overnamesom is niet bekendgemaakt.

Ook de keuze van Ahold voor Scandinavië is opmerkelijk. Voor overnames in de rest van Europa leek Ahold vooral te azen op ketens in Frankrijk, Spanje of Italië, waar de consumentenbestedingen harder groeien dan in Zweden. Maar de ICA-groep was een beursgang aan het voorbereiden om zijn expansieplannen te financieren. Dat bood Ahold de kans een joint venture voor te stellen.

Met de ICA-groep koopt Ahold de marktleider in Zweden met een marktaandeel van 35 procent en de nummer twee in Noorwegen met een marktaandeel van 28 procent. De winkels variëren in grootte van buurtwinkels tot hypermarkten.