Nog steeds twijfel over zelfportretten van Rembrandt

Er blijft twijfel bestaan over de authenticiteit van drie van de vier Rembrandt-zelfportretten waarover de afgelopen dagen in het Mauritshuis in Den Haag deskundigen van gedachten hebben gewisseld. Bij Zelfportret met baret en twee gouden kettingen, uit Madrid ,,kan zeker sprake zijn van een eigenhandig werk van Rembrandt'', aldus deskundigen, bijeen in Den Haag, maar ,,de problematische toestand van het schilderij verhindert een stelliger uitspraak''. Zelfportret met baret en twee gouden kettingen, eigendom van Museo Thyssen-Bornemisza, hangt nu op de tentoonstelling Rembrandt Zelf, tot en met 9 januari in het Mauritshuis. Bij het Zelfportret met baret, van de Staatsgalerie in Stuttgart, is de toeschrijving aan Rembrandt volgens de wetenschappers ,,hoogst twijfelachtig''. Eerder al werd duidelijk dat dit portret op een andere wijze is gemaakt dan andere portretten en van een andere kwaliteit is. Het doek komt wel uit het atelier van Rembrandt. Ook over Zelfportret met baret, onvoltooid, uit Musée Granet, Aix-en-Provence, wordt getwijfeld. De toeschrijving kreeg door nieuwe argumenten wel een ,,steviger basis''. Alleen over het portret van Rembrandt op 23-jarige leeftijd, uit het Mauritshuis, waren de wetenschappers het wèl eens: het is een kopie naar een origineel dat in het museum van Neurenberg hangt. (ANP)