Mitsubishi-topman: `Snel besluit Nedcar'

Mitsubishi hoopt voor de jaarwisseling een besluit te kunnen nemen over de toekomst van Nedcar, de joint-venture van Mitsubishi en Volvo in Born. Dit zei Mitsubishi-topman Katsuhiko Kawasoe vandaag tijdens een persconferentie in Tokio.

Momenteel zijn Mitsubishi en Volvo op management-niveau in gesprek over de toekomstige samenwerking tussen beide fabrikanten bij Nedcar in Born. ,,Het probleem is hoe Mitsubishi en Volvo op één productielijn kunnen blijven samenwerken", aldus Kawasoe, ,,hopelijk worden de gesprekken daarover nog dit jaar afgerond.''

Mitsubishi en Volvo produceren bij Nedcar op basis van hetzelfde chassis wagens voor beide fabrikanten en het contract hiervoor loopt tot 2003. Maar deze werkwijze lijkt in gevaar te komen door de recente overname van Volvo door Ford. Ford-topman Jacques Nasser is met een ingrijpende reorganisatie bezig van de Europese activiteiten van Ford en is niet van plan de nieuwe modellen van de kleinere Volvo's die Ford bouwt in Born op een gezamenlijk chassis te produceren met Mitsubishi. Op de vraag of Mitsubishi om die reden mogelijk uit Nedcar stapt zei Kawasoe: ,,Daar heb ik nog nooit een woord over gezegd. Er bestaat geen decreet.''

Mitsubishi heeft het moeilijk en is bezig met vergaande herstructureringen. De fabriek brengt onder meer de reeks geleverde modellen met 40 procent terug, wil het break-even punt bij de produktie van personenwagens 16 procent omlaag brengen en vermindert het personeel via natuurlijk verloop met 12.000 man.

Mitsubishi verwacht een verlies van 17 miljard yen (35 miljoen gulden) voor dit jaar nadat het recentelijk de verwachte verkoopcijfers naar beneden bij heeft moeten stellen. Het bedrijf draagt een schuld van 1,7 biljoen yen (35 miljard gulden), een bedrag dat overeen komt met de halve jaaromzet.

In Japan wordt Mitsubishi gerekend tot de bedrijven die moeite zullen hebben op eigen benen te overleven. Mitsubishi verwacht dankzij de herstructurering in 2001 weer winstgevend te zijn.