De Schelde: snel steun of werf sluit

De Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen, bouwer van marineschepen, moet sluiten als de overheid het bedrijf niet binnen een half jaar financieel steunt. ,,De Schelde heeft het Spaans benauwd'', zegt topman R. van den Heuvel in een vraaggesprek met deze krant.

Het bedrijf, voor negentig procent in handen van de staat, maakt dit jaar volgens Van den Heuvel een verlies van tussen de 5 en 30 miljoen gulden. Eind vorig jaar verstrekte de staat al een lening van 50 miljoen om De Schelde op de been te houden.

De Schelde Groep is met 1.200 man personeel een van de grootste werkgevers van Zeeland. Volgens Van den Heuvel hebben de banken de ,,kredietlijnen'' het laatste jaar ,,gehalveerd tot 40 miljoen gulden''. De orderportefeuille voor civiele schepen is leeg. De Schelde heeft tot 2003 werk aan de bouw van luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF's ) voor de marine, maar kan alleen winst maken als daarnaast civiele opdrachten worden binnengehaald.

Minister Jorritsma (Economische Zaken) heeft vorig jaar de lening van 50 miljoen gebonden aan het voornemen de overheidsdeelname in De Schelde te verkopen. Zij is daarin tot nu toe niet geslaagd. Van den Heuvel zegt dat de kandidaat-koper, scheepsbouwer Damen uit Gorkum waarmee sinds een jaar wordt gesproken, te veel zekerheden van de staat vraagt. De Schelde-topman eist voor het eind van het jaar helderheid over een verkoop aan Damen.

Volgens Van den Heuvel kan De Schelde op eigen benen alleen overleven als de staat minimaal 50 miljoen verstrekt om oude risico's af te dekken: ,,Zonder duidelijkheid over de verkoop en 50 miljoen gulden om de risico's af te dekken, klapt de onderneming ergens in 2000 in ieder geval.'' Ook wil hij meer generieke staatssteun voor de civiele scheepsbouw en een tijdelijke investering van 125 miljoen om verhuizing uit de dure locatie in het centrum van Vlissingen mogelijk te maken. Economische Zaken wil niet reageren. ,,Niet voor niets wordt de Kamer vertrouwelijk geïnformeerd'', zegt een woordvoerder.

INTERVIEW:pagina 14