Nieuwe campagne over vuurwerk

De jaarlijkse vuurwerkcampagne van de Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft dit jaar een nieuw motto gekregen. Afgerukte ledematen en verminkte modellen helpen niet meer, dus gooit SIRE het, in samenwerking met een pr-adviesbureau en na advies van het Nationaal Revalidatie Fonds, op een andere boeg. Dit jaar speelt de campagne in op ,,gevoelens die iedere jongere heeft `van er niet meer echt bij horen'.'' Volgens voorzitter G. Prins van SIRE hebben de shockerende beelden van voorgaande jaren hun langste tijd gehad. ,,We constateren dat de jeugd de hele dag via internet en CD-Roms niets anders ziet dan wrede taferelen.'' SIRE wil dit jaar laten zien dat jongeren met brandwonden en verminkingen kunnen rekenen op grote sociale consequenties. ,,Jongeren willen bij een groep horen'', aldus Prins. ,,Vandaar dat vuurwerkslachtoffers op onze posters te maken krijgen met zaken als uitsluiting en schaamte.'' Het Nationaal Revalidatie Fonds (NRF), dat SIRE heeft geadviseerd, heeft de eerste klachten al binnen en noemt de campagne ,,achteraf bezien tamelijk hard''.