Leraren betrokken bij grootste examenfraude

Tientallen leraren en schoolhoofden op meer dan dertig scholen in New York blijken betrokken bij wat wel het grootste examenfraude-schandaal uit de geschiedenis van de VS wordt genoemd.

Een speciale inspecteur voor de 1.100 openbare scholen van New York onthulde gisteren in zijn onderzoeksrapport verschillende methodes om fraude te plegen met de bedoeling de resultaten van lagere en middelbare scholen bij staatsexamens te verbeteren. ,,Dit is zeker de grootste zaak in zijn soort die zich ooit in het land heeft voorgedaan'', aldus inspecteur Edward Stancik, die gedurende 17 maanden het examengedrag en de examenresultaten in New Yorkse scholen onderzocht.

Hij ontdekte dat leraren soms examenvragen van tevoren uitdeelden, anderen gaven tijdens het examen de goede antwoorden, of veranderden ingevulde examenformulieren ten voordele van de leerlingen. In een geval verbeterde de prestatie van een klas van 29 procent naar 51 procent.

Volgens het rapport wilden de betrokken leerkrachten de reputaties van hun school opvijzelen of hun eigen carrière een duw in de goede richting geven. De rapportage beveelt aan om 12 leraren te ontslaan en de overigen te berispen.

De onderwijsraad van de stad New York heeft verklaard de rapportage zeer serieus te nemen en heeft aangekondigd mensen te zullen ontslaan indien dat noodzakelijk geacht wordt.

Volgens de inspecteur zijn de scholieren echter de ware verliezers ,,omdat zij een valse indruk van hun leervermogens'' hebben gekregen.