The Nikkei Weekly

De aandelen Fujitsu zijn in de loop van dit jaar meer dan verdubbeld, met name nadat de onderneming bekend maakte dat ze haar lot heeft verbonden aan Internet en er naar streeft een Japanse combinatie te worden van IBM en America Online. Dat is veel meer dan de gemiddelde koersstijging op de beurs van Tokio van 32,6 procent. De leiding van de onderneming is er van overtuigd dat het gebruik van Internet net zo gewoon zal worden als dat van elektriciteit en water. The Nikkei Weekly schrijft dat Fujitsu er op mikt een virtuele gemeenschap te worden voor tien miljoen computergebruikers.

Fujitsu wordt op de voet gevolgd door andere grote ondernemingen als Sony, Matsushita, NEC en Hitachi. NEC bijvoorbeeld gaat allianties aan met verschillende Amerikaanse bedrijven, zoals Biglobe, voor een deel in het bezit van Intel, Hewlett-Packard en Oracle. Sony mikt op de tv, niet alleen voor spelletjes, film en muziek, maar ook als toegangspoort tot Internet.

Het blad gelooft wel in de mogelijkheden die het bedrijfsleven ziet, maar wijst er ook op dat er geen recente officiële statistieken zijn over het werkelijke gebruik van Internet. Ook wijst het er op dat Japan als samenleving sterk is geöriënteerd op contant geld en dat volgens een recente steekproef van de Japanse overheid zevenentwintig procent van de Internetgebruikers geen vertrouwen heeft in virtueel betalingsverkeer en dat ruim zeventig procent van de Japanse bedrijven het gebrek aan goede betalingsmogelijkheden ziet als een belemmering voor elektronische handel.

Bovendien blijkt uit de steekproef dat Internet voor ruim de helft van de ondervraagde bedrijven onaantrekkelijk is vanwege de hoge kosten voor telecommunicatie. Volgens het onderzoeksbureau Daiwa is de verzekeringssector de enige branche die op dit moment met succes zaken doet via Internet.

www.nni.nikkei.co.jp