Alleen topchampagnes uitverkocht

De vraag naar champagne is in de aanloop naar het jaar 2000 gestegen, maar Nederlanders hoeven niet te vrezen voor schaarste. Sommige leveranciers hebben nog grote partijen in voorraad.

Champagne schaars door millenniumgekte? Volgens de Nederlandse importeur van het befaamde Franse wijnhuis Moët et Chandon is een `battle for the bottle' losgebarsten. Liefhebbers van een mooi glas bubbelwijn zullen stad en land moeten afreizen als zij voor de jaarwisseling nog een mooie fles in huis willen halen, zegt B. Bron van Moët Hennessy in Naarden, de grootste champagne-importeur van Nederland. ,,We worden platgebeld, maar we kunnen niet meer leveren'', zegt Bron.

Directeur C.J. Hart van het Informatiecentrum van de champagnewijn in Rotterdam moet hartelijk lachen als hij het hoort. ,,Wat een onzin, er is helemaal geen sprake van een tekort'', zegt de Nederlandse vertegenwoordiger van het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne in het Noord-Franse Epernay. ,,Alleen paradepaardjes zijn er misschien niet meer, maar die zijn altijd al schaars.''

Door goede onderlinge afspraken hebben de importeurs juist greep gehouden op de markt, zegt Hart. Alleen bekende afnemers konden dit jaar champagne bestellen. Speculanten kregen daardoor geen kans de prijzen kunstmatig op te drijven.

Hart: ,,Begin van dit jaar zat in Amsterdam een kantoor dat opties verkocht op grote partijen champagne. Die lui speculeerden op immense prijsverhogingen in verband met het millennium. Toen we laatst bij dat kantoor aanklopten, waren de vogels gevlogen. Het pand stond geregistreerd op naam van een bedrijf in Pakistan.''

Hoewel de import vorig jaar met 5 procent steeg naar 2,4 miljoen flessen, is de Nederlander slechts een gematigde champagnedrinker. Zo'n 95 procent betreft de eenvoudige brut, en 80 procent van alle verkochte flessen wordt op oudejaarsavond ontkurkt om de smaak van oliebol of appelflap weg te spoelen.

Nederland is veel te calvinistisch voor zo'n frivole drank, zegt W. van Dijk van hofleverancier André Kerstens in Tilburg. ,,Wij drinken champagne niet voor de smaak, maar voor het geluid van de kurk.'' Van een grotere vraag heeft de importeur van Henriot niks gemerkt. ,,Voor het millenniumsyndroom moet je bij onze buurlanden zijn.''

Bij de importeurs van andere champagnehuizen is wel degelijk sprake van een grotere vraag. Jacobus Boelen (Heidsick) had een omzetstijging van veertig procent. Maar door een ruimere inkoop zit de Amsterdamse wijnverkoper nog niet ,,met de rug tegen de muur''.

Vos & Partners (Perrier Jouët) daarentegen is net als Moët Hennessy uitverkocht. De voorraad van 12.000 flessen champagne was begin november al de deur uit. ,,De vraag is dit jaar twee keer zo groot'', zegt inkoper R. Sanders. Vorige week werd Perrier Jouët door een wijnpanel uitverkozen als de beste millenniumchampagne. ,,Leuk zo'n prijs'', zegt Sanders, ,,maar helaas kunnen we geen fles meer leveren.''

Albert Heijn, de grootste wijnverkoper van het land, verwacht aan de vraag te kunnen voldoen. Deze week begint een landelijke advertentiecampagne voor de bruiswijn. Tegen inlevering van airmiles kunnen klanten van Albert Heijn champagne van Moët et Chandon (alleen de brut), Mercier en Feuillat tegen gereduceerde prijs kopen.

Ook bij horecagroothandel Ven in Rotterdam staan de schappen vol. Niet met de luxe Dry Imperial, want die is al zes weken op, maar wel met de goedkope brut. ,,Duizend flessen? Als u wilt, kom ik ze vanmiddag nog brengen'', zegt een verkoper van de afdeling wijn en gedistilleerd.

De champagneliefhebber met een verfijnde smaak kan nog wél terecht op Internet. World of Wines (www.worldofwines.nl) kon vanmorgen nog elf verschillende soorten Moët et Chandon leveren. Bijvoorbeeld Dom Pérignon Rosé (à 412,50 gulden) of een magnumfles Old Vintage '73 (1.285 gulden). Maar van de meeste millésimes heeft het verzendhuis in Haaksbergen nog slechts een handvol flessen op voorraad. ,,Ze zijn hard gegaan dit jaar'', zegt directeur R. Bergsma.