LICHTMASTEN LANGS WEG VERVANGBAAR DOOR WEGDEK-DIODES

Lichtpuntjes in het wegdek werken goed als verkeersbegeleidingssysteem,zo blijkt uit een proef die de afgelopen maanden werd gehouden op provinciale wegen bij Nieuw Vennep, Hoofddorp, Schoorl en 's-Graveland. Dat schrijft het blad N-H, tijdschrift voor openbaar bestuur in Noord-Holland.

De alternatieve wegverlichting bestaat uit LED's (lichtgevende dioden), die in of vlak naast het asfalt worden aangebracht om de rand van de weg te markeren. Weggebruikers en verkeersdeskundigen zijn het er over eens dat zulke in het asfalt aangebrachte lichtpunten verkeersveiliger zijn dan bijvoorbeeld reflectoren op de vangrail.

De alternatieve verlichting kan de traditionele lichtmasten vervangen, waarmee fors op de energierekening wordt bespaard. De LED's verbruiken hooguit een kwart van de energie van gewone straatverlichting. Becijferd is dat daarmee zo'n 12.000 kilowattuur per kilometer weg per jaar valt te besparen, wat overeenkomt met het energieverbruik van vier huishoudens. Overigens wordt ook geƫxperimenteerd met `kattenogen', met zonnecellen en met glasfibersystemen.

Pluspunt is voorts dat de alternatieve wegverlichting minder lichthinder oplevert. Strooilicht kan hinderlijk zijn voor de natuur. Wel is nog meer onderzoek nodig naar de beste vorm van de lichtbundel van de LED's en naar de afstand tussen de lichtpunten.

De LED's mogen dan zuinig in gebruik zijn, in aanschaf kosten ze twee keer zoveel als lichtmasten. Standaardisatie van de diverse systemen, waarvan er bij Hoofddorp acht zijn getest, zou de kosten aanmerkelijk kunnen verlagen. Daarom hebben op uitnodiging van de provincie Noord-Holland diverse fabrikanten in het proefproject samengewerkt. Deelnemers waren Philips, Stork, Ballast Nedam, Inter Traffic Systemen, Nettenbouw en Brimos Wegbebakening. De provincie is nu op zoek naar een geschikte locatie voor een groter proefproject.