Functioneel naakt?

De Australische vrouwenvoetbalploeg poseert naakt op een sportkalender om zodoende de aandacht op zich te vestigen. Een geslaagde reclamecampagne?

Milena van Not, manager Topsport van het Nederlandse Handbal Verbond (NHV): ,,Toen ik die kalender zag, dacht ik meteen: `De Australische vrouwen hebben ons nageaapt'. Een jaar geleden hebben onze handbalsters ook geposeerd om de aandacht te trekken, al gingen ze minder ver dan hun Australische collega's. Die gaan echt helemaal uit de kleren. Teveel bloot is ook niet goed. Het is natuurlijk schrijnend dat sommige vrouwensporten pas aandacht krijgen als er blootfoto's worden gemaakt. Onze actie was in elk geval een groot succes.''

Frank van den Wall Bake, directeur sportmarketingbureau Trefpunt: ,,De Australische vrouwen willen met deze actie meer sponsors krijgen en aantonen dat ze geen manwijven zijn. In het laatste slagen ze, in het eerste niet. Serieuze sponsors vallen niet op blote dames. De Australische ploeg had potentiële geldschieters beter kunnen uitnodigen voor een wedstrijd, terwijl ook het organiseren van lezingen over vrouwenvoetbal effect kan hebben. Je mag best gebruik maken van je lichaam, maar doe dat dan op gepaste wijze. Zowel voor de blootfoto's van de Nederlandse handbalsters als van de Australische voetbalsters geldt: er is slechts sprake van een talkabout-effect. Men praat veel over het initiatief, maar daar blijft het bij.''

Jan-Peter Jansen, eindredacteur Playboy: ,,De foto's zien er goed uit, de dames tonen zich zeer zelfverzekerd. De actie gaat ongetwijfeld resultaat opleveren. Ik heb begrepen dat men in Australië razend enthousiast is. Dan hebben ze het toch goed gedaan? De handbalsters stonden een jaar geleden iets te keurig op de foto. Als je zoiets doet, moet je jezelf ook helemaal naakt laten fotograferen. Welke sportploeg ikzelf graag in ons blad zou willen hebben? Nou, als bekende Nederlandse schaatsters naakt willen poseren, worden wij direct hoofdsponsor. Ook de hockeysters zijn uitermate geschikt voor een blootreportage. Die korte rokjes zijn namelijk zeer erotisch.''

Ellen van Bergen, voetbalster van eredivisionist Geldrop en 25-voudig international: ,,Het is natuurlijk treurig dat vrouwelijke voetballers op deze manier aandacht willen krijgen. Of ikzelf naakt zou willen poseren? Met poseren heb ik geen problemen, maar ik zou niet direct uit de kleren gaan. Als een doel zó bereikt moet worden hoeft het voor mij niet meer. Ik raad de Australische voetbalbond aan om zo te werk te gaan als de KNVB nu doet: daar houdt iemand zich veel bezig met vrouwenvoetbal. Met als gevolg dat het Eindhoven-stadion onlangs uitverkocht was voor een wedstrijd van de Nederlandse vrouwen.''

Babette Hoogendoorn, bondscoach Nederlandse vrouwensquashploeg: ,,De Australische vrouwen willen blijkbaar af van het manwijven-imago dat ze in eigen land hebben. Ik weet niet of hun actie effect heeft op de lange termijn. Nu kijkt iedereen even naar die kalender, maar over een paar maanden is men die blootreportage alweer vergeten. In Nederland heeft het handbalteam ooit geposeerd, net als de sporters Stella Jongmans en Bettine Vriesekoop. Maar of ze er nu zoveel wijzer van zijn geworden? Of de squashploeg uit de kleren zou gaan? Dat weet ik niet, zoiets moet je ook per individu bekijken. Ik vraag me af of de Australiërs die sportkalender nu kopen uit liefde voor het voetbal of voor de mooie vrouwenlijven? Naakt poseren kan uiteindelijk ook tegen je gaan werken.''

Zeljko Kalac, Australische doelman van Roda JC: ,,Het waren toch prachtige foto's. De hele selectie van Roda JC heeft de kalender inmiddels gezien en was razend enthousiast. Ook in Australië loopt het storm: er zijn al 70.000 kalenders verkocht. De voetbalvrouwen hebben mooie lichamen, daar mogen ze best trots op zijn. En het is ook helemaal niet erg om op die manier meer sponsors te krijgen. Of Roda JC uit de kleren zou gaan om geld te genereren? Dat denk ik niet. Onze mannenlichamen zijn verre van mooi, bovendien heeft Roda JC al sponsors genoeg.''