Unilever doet bod op ijsmerk Ben & Jerry's

Unilever, maker van Magnum- en Cornetto-ijsjes, biedt bijna 500 miljoen gulden op het ijsmerk Ben & Jerry's. Dat meldt de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal vandaag op basis van anonieme bronnen. Ook het Amerikaanse Dreyer's en het Italiaanse Roncadin zouden Ben & Jerry's willen overnemen. Unilever geeft geen commentaar.

Ben & Jerry's, dat in Nederland bijvoorbeeld bij Jamin in de winkels ligt, is een zogenoemd `premium' ijsmerk. Het is duur ijs, in Nederland zo'n 10 gulden voor een halve liter, met een ecologisch verantwoord imago. Het bedrijf is twintig jaar geleden opgericht door de hippies Ben Cohen en Jerry Greenfield, die nog 46 procent van het stemrecht bezitten.

Het Nederlands-Britse Unilever, de grootste ijsproducent ter wereld, heeft nog geen premium merk. Ook de grootste concurrent, het Zwitserse voedingsconcern Nestlé, heeft dat niet. De Zwitsers kondigden eerder dit jaar wel samenwerking aan met Häagen-Dasz, een ander premium merk. Ze bundelen verkoop en marketing in de VS. De eigen winkels van Häagen-Dasz blijven daarbuiten.

Ben & Jerry's liet gisteren weten dat bedrijven `geïnteresseerd' zijn in een overname. Het liet weten dat Ben & Jerry's er naar streeft een onafhankelijk, in Vermont gevestigd bedrijf te blijven dat wil vasthouden aan zijn bedrijfscultuur. Zo geeft Ben & Jerry's bijvoorbeeld 7,5 procent van zijn brutowinst aan goede doelen.

Dreyer's, waarin Nestlé een minderheidsbelang heeft, bood ruim anderhalf jaar geleden al aan het bedrijf over te nemen. Dat werd geweigerd.