Rode rozen

Wie is er nog bang voor Frits Bom, ooit de Robin Hood van de Nederlandse televisie, de vurige belangenbehartiger voor de gewone, benadeelde medemens?

Niemand meer.

Frits Bom moet vooral bang zijn voor anderen. Ze ruiken zijn ondergang, en ze zullen zich deze kans niet laten ontnemen.

Neem Willibrord Frequin die Bom gisteren voor de Amsterdamse rechtbank opving na zijn kort geding tegen de Holland Media Groep (HMG). 's Avonds zagen we het resultaat in De week van Willibrord op SBS6. Frequin bejegende Bom met die van hem bekende mengeling van gespeelde amicaliteit en leedvermaak.

,,Dit kon wel eens je laatste optreden op tv zijn'', sarde Frequin. Bom bleef glimlachen, hij kon weinig anders, hij had al moeilijkheden genoeg. Frequin overhandigde Bom een bos rode rozen ten afscheid. Bom voelde de valsheid van het gebaar en gaf de bloemen terug, maar Frequin hield aan. En zo verdween Bom uit beeld, misschien wel inderdaad voorgoed: met de rozen van iemand die hem achter zijn rug stond uit te lachen.

Even later zagen we in het programma hoe een woedende Gerard van Lennep, manager van Katja Schuurman, Frequin het werken onmogelijk maakte toen deze zijn beschermelinge in een café belaagde. ,,Ik wil niet dat je in dat kutprogramma komt'', snauwde Van Lennep tegen het tegensputterende tv-sterretje, en hij hield zijn hand voor de camera.

Zo iemand had Bom gisteren nodig gehad.

Het moet ook in alle andere opzichten een troosteloze middag voor hem zijn geweest. Daar stond hij dan als eiser voor de rechter. Rechts van hem, een paar meter verderop, zat zijn werkgever, HMG, gepersonifieerd door RTL-programmadirecteur Bert van der Veer. Bom wil zijn baan op de buis terug – hij heeft nog een contract tot april 2000 – maar ze lusten hem niet meer bij RTL. De kijkers – ruim een miljoen – naar Bom als `De Vakantieman' zijn vooral boven de vijftig, en dat is volgens HMG te oud voor de doelgroep van de adverteerders. Die willen scoren in de leeftijdscategorie 20-49, `de boodschappers', de mensen die letterlijk de boodschappen doen.

Voor Bom lijkt het niet in de eerste plaats een financiële kwestie. HMG herhaalde dat men bereid is zijn salaris – 37.500 gulden per maand – tot de afloopdatum van zijn contract uit te betalen. Maar Bom wil vooral in beeld blijven, want zoals zijn advocaat het raak formuleerde: ,,Wie niet in beeld is, is uit beeld.'' Die woorden zouden boven de ingang van de Hilversumse omroepkwartieren kunnen worden gebeiteld.

De HMG-advocaat suggereerde een tussenoplossing: één uitzending met `The Best of Bom'. ,,Een hele zondagmiddag hoogtepunten uit de loopbaan van Frits Bom bij RTL 4, veel publiciteit, geen commerciële schade en weinig kosten.''

The Best of Bom. Op zondagmiddag. Weinig kosten. Sympathieke werkgever, die HMG.