Controle op uitgave aan goede doelen

Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) wil beter controleren of organisaties voor goede doelen het geld dat ze onder het grote publiek werven op een verantwoorde manier besteden. Tot nu toe beperkte het CBF zijn controle hoofdzakelijk tot de wijze waarop de organisaties het geld inzamelen.

Dit heeft directeur Jos Zwartjes van het CBF desgevraagd meegedeeld. Het CBF is de waakhond van en voor de branche van organisaties die fondsen werven voor goede doelen en geeft daartoe keurmerken af. Een van de belangrijkste eisen is dat de kosten van de fondsenwerving niet hoger mogen uitvallen dan een kwart van het geld dat via die fondsenwerving binnenkomt.

Het keurmerk moet het publiek onder meer het vertrouwen geven dat bij de fondsenwerving niet te veel geld aan de strijkstok blijft hangen. Circa honderd instellingen hebben nu een keurmerk.

Het CBF heeft onderzoek laten uitvoeren naar de effectiviteit van het keurmerk. Daaruit blijkt dat de controle op de bestedingen moet worden aangescherpt. ,,Er is (...) weinig zicht op de controle van daadwerkelijke bestedingen, met betrekking tot doelmatigheid en effectiviteit'', melden de onderzoekers. Controle op de doelmatigheid is een ,,complexe materie, waarmee ook veel fondsen zelf worstelen''. Het CBF denkt ten minste een jaar nodig te hebben om te bekijken of controle op de bestedingen in het keurmerk kan worden opgenomen. Het gaat er daarbij om dat het CBF beoordeelt of instellingen zelf voldoende controle uitoefenen.