Nedcar schrapt honderden banen

Autofabrikant Nedcar schrapt op korte termijn honderden arbeidsplaatsen. De maatregel is een reactie op de tegenvallende verkopen van de Mitsubishi-modellen die in Born (Limburg) geproduceerd worden.

De vakbonden becijferen aan de hand van door Nedcar verstrekte gegevens dat vijfhonderd banen verdwijnen. Nedcar-directeur C. Dewulf houdt het op ,,drie- tot vierhonderd''. Hij sluit gedwongen ontslagen onder het vaste personeel uit. Dewulf sprak gisteren over een ,,dip'' die kan worden opgevangen door het schrappen van tijdelijke contracten en uitzendkrachten. Nedcar heeft in totaal 6.500 medewerkers, van wie er 1.400 een tijdelijke status hebben.

Mitsubishi zit met grote hoeveelheden onverkochte wagens van de modellen Carisma en Space Star die in Born worden gemaakt. De Space Star is speciaal voor de Europese markt ontworpen en vorig jaar geïntroduceerd. Volgens de vooruitzichten begin dit jaar zou de totale productie van Mitsubishi's in Born in 1999 uitkomen op 130.000 stuks. Dat aantal is blijven steken op 115.000. Voor volgend jaar is de productie van beide modellen bijgesteld tot 90.000. De inkrimping bij Nedcar wordt overigens iets verzacht door de goede verkopen van de Volvo-modellen V40 en S40, die ook in Born worden geproduceerd. Daarvan worden er volgend jaar 160.000 gemaakt, 10.000 meer dan dit jaar.

Nedcar schrapt begin januari één van de twee ploegen die de Mitsubishi Space Star maken. Bovendien gaat de bandsnelheid in de productiehal van de Space Star omlaag en wordt de fabriek twee weken in plaats van één week collectief gesloten. Op basis van prognoses verwacht Dewulf de productie in de tweede helft van volgend jaar weer te kunnen opvoeren. ,,Tegen die tijd zullen de voorraden geslonken zijn en is de vraag weer op peil'', aldus Dewulf.

De bonden zijn daar niet zeker van, gezien de problemen bij Mitsubishi. Wereldwijd kampt het Japanse autoconcern met een omzetdaling van 13 procent, terwijl de autobranche dit jaar juist drie procent groeide. De bonden sluiten niet uit dat Mitsubishi de productie in Europa wil beëindigen. ,,De overlevingskansen voor Nedcar lijken niet goed als Mitsubishi zich terugtrekt. De vraag is of Nedcar rendabel is als er alleen nog Volvo's gemaakt worden'', zegt bestuurder H. Keulen van De Unie. Mitsubishi is met Volvo Car aandeelhouder van Nedcar.

De onzekerheid wordt nog vergroot door de onduidelijke plannen van automobielconcern Ford met Nedcar. Ford wil ook productie-eenheden in Europa sluiten. Het bedrijf is de eigenaar van Volvo Car. ,,De grote onzekerheid over het voortbestaan van Nedcar blijft bestaan'', zegt CNV-bestuurder J. van Egmond. Hij verwijst naar de lopende onderhandelingen tussen Volvo en Mitsubishi over een voortzetting van de samenwerking binnen Nedcar na 2004. Daarover valt mogelijk een besluit op 13 december, als de raad van commissarissen van Nedcar vergadert. Directeur Dewulf beklemtoont dat de inkrimping van de productie ,,niets te maken heeft'' met de aanstaande beslissing over de toekomst van Nedcar.

droom: pagina 19