Facelifts en steunzolen

Newsgroups, webcams, columns – Big Brother-fans kunnen op Internet hun hart ophalen. Niet iedereen is er blij mee.

`RUUD LIJKT MIJ de eindelijk gevonden Missing Link, een levend bewijsstuk dat de mens direct vanuit de mensaap is ontstaan.'' Op Internet nemen kijkers van Big Brother geen blad voor de mond. In de nieuwsgroep nl.actueel.big-brother discussiëren elke dag honderden mensen over het populaire televisieprogramma van Veronica. In week 47 werden er 2.037 berichten gepost in de nieuwsgroep. Het leven van de bewoners in het containerhuis in Almere wordt tot in de kleinste details besproken. Iemand heeft een gerucht gehoord dat Bianca steunzolen heeft. ,,Wie weet hier meer van'', wil hij weten. Heeft Karin een facelift gehad? In welke stad studeert Anouk? Wat heeft Ruud ook weer gezegd over zijn eerste vriendin?

Ruud moet het zwaar ontgelden in de nieuwsgroep nl.actueel.big-brother. De blonde Brabander, die in andere media als een fijne knuffelbeer wordt afgeschilderd en aantrekkelijke aanbiedingen uit de wieler- en reclamewereld krijgt, kan in de ogen van de kritische Internetgemeenschap geen genade vinden.

,,Ik hoop echt dat Ruud eruit gaat. Ik vind dat iedereen zich zo onbenullig druk maakt over die gozert. Is heel Nederland nou zo erg ingeslapen dat ze gaan voor uitspraken als: Lajeniegjekmaku, Povedikkie, Maatje, ik moe sjex hebbu, sportu is goe voor me (wat nou sporten, effen een paar minuutjes voetballen met Bart en hij is afgepeigerd). Nee .........Ruud is een aardige vent, maar ze motten geen God van hem maken, want het is maar een doodgewone lul'', schrijft Internetgebruiker A.M.I. Otemann.

Veronica denkt daar anders over. Ruud is zo populair bij zijn medebewoners, de kijkers en de media dat hij de spil van het programma is geworden. Toen Ruud zondagochtend 28 november een kleine crisis kreeg en al mompelend – `Het is genoeg jongens' – zijn spullen begon in te pakken, draaide Veronica de webcam uit die dit live op Internet uitzond. Het beeld ging langdurig op zwart.

Het was niet de eerste keer dat Veronica ingreep in de live stream van de webcams, die onder Big Brother-fans zeer populair zijn. De cams gaan regelmatig uit en staan 's nachts meestal op de tuin gericht. De fraaie infraroodbeelden uit de slaapkamers die zo nu en dan op tv zijn te zien, worden op Internet niet uitgezonden.

Big Brother wordt door Veronica graag als een uniek multimedia-spektakel gepresenteerd. Het televisiebedrijf heeft twee gelikte websites met nieuws, animaties, chat en de belofte van live-beelden. De sites trekken tienduizenden bezoekers per dag die tussen de 300.000 en 600.000 pagina's opvragen. In oktober werden er 30 miljoen pagina's bekeken op de twee sites, die al 1,25 miljoen gulden aan advertentie-inkomsten hebben opgeleverd. Voor de ontwikkeling en de vormgeving van de belangrijkste Big Brother-site (www.big-brother.nl) heeft het Amsterdamse multimediabedrijf Lost Boys gezorgd. De hosting wordt verzorgd door Internetaanbieder World Online. Beide bedrijven werken met gesloten beurzen mee. Ze hopen op die manier nieuwe klanten te trekken. World Online adverteert in de dagbladen met Internetabonnementen voor Big Brother-verslaafden die niet genoeg hebben aan het dagelijkse half uur op de televisie.

Echt spectaculair zijn de Big Brother-sites van Veronica niet omdat de regie in handen van de televisieredactie blijft. En die heeft weinig verstand van Internet. De eerste dagen werd alles wat in het huis gebeurde uitgezonden op Internet. Al snel circuleerden er naaktfoto's van de bewoners in de badkamer, seksscènes en blunders van de programmamakers (microfoons van de regie die open bleven staan, privé-gesprekken uit de `Dagboekkamer' die nooit uitgezonden hadden mogen worden). Het merendeel van deze opnamen zijn te vinden via Fokzine, dé site voor ongekuiste informatie over Big Brother. In de Veronica Gids werd de site al snel als ,,illegaal'' bestempeld. ,,Veronica is niet blij met deze ontwikkelingen, maar is vooralsnog niet van plan juridische stappen te nemen.''

De omroep heeft zich waarschijnlijk op tijd gerealiseerd dat een proces tegen Fokzine zinloos is. Wat eenmaal op Internet staat, verdwijnt nooit meer. Van alle compromitterende beelden en geluidsopnamen bestaan inmiddels honderden kopieën die op tientallen websites worden verspreid. Tegenwoordig zendt Veronica bijna niets meer uit op de Big Brother-site. Waarom niet? ,,Het eigendomsrecht van het programma berust bij HMG en Endemol'', zegt woordvoerder C.L. Chiu van Veronica Digitaal, die de websites van Big Brother beheert. Als de regie bepaalt dat er een ander beeld wordt uitgezonden, hebben wij (Veronica Digitaal, red.) daar geen invloed op.'' Chiu kan zich de frustratie van Internetkijkers over het gebrek aan live-beelden wel voorstellen. ,,Maar'', zegt hij, ,,de regie kan allerlei redenen hebben om een stream te onderbreken. Voor ons is dat ook niet altijd te doorgronden.''

Zeker zo boeiend als de live-beelden, is de dagelijkse column van bibliotheekmedewerker Nico Dijkshoorn over Big Brother. Dijkshoorn, die Ruud als de `missing link' tussen de Neanderthaler en de mens beschouwt, is een kritische fan die iedere avond naar de televisie-uitzending kijkt. ,,Ik mis geen minuut'', vertelt hij per e-mail. ,,Direct na de uitzending ram ik er een column uit en meestal staat die een uur na de uizending al op het net.'' Via zijn website wordt de column, die genadeloos en zeer humoristisch is, dagelijks door 2.000 mensen gelezen.

INTERNET