Vos brengt statige en sobere Orfeo

Voor de achttiende keer in 35 jaar regisseert Erik Vos een voorstelling in het Amsterdamse theater Carré, een indrukwekkende reeks waarvan Sofokles' De Perzen (1963) nog altijd legendarisch is. Nu gaat Monteverdi's opera L'Orfeo, een cadeau van de Haagse Toneelgroep De Appel, dat Vos kreeg bij zijn afscheid als artistiek leider. Al eerder regisseerde Vos met succes operavoorstellingen, zoals Dido and Aeneas van Purcell en Janaceks Katja Kabanova bij de Nationale Reisopera, die nu ook L'Orfeo produceert. De voorstelling wordt goed begeleid door het Combattimento Consort.

In de programmering van de Nationale Reisopera is deze L'Orfeo een pendant van de Orfeo ed Euridice, die in oktober ging. In beide voorstellingen over het mythische gegeven van Orfeus, die zijn gestorven geliefde Euridice mag ophalen uit de onderwereld, maar haar toch weer verliest, wordt de rol van Euridice gezongen door Johannette Zomer. In Monteverdi is ze even bekwaam als in de uiterst lastige barokcoloraturen van Haydn.

Voor het overige herinnert deze L'Orfeo in Amsterdam aan de voorstellingen van dit werk die Pierre Audi in 1995, 1996 en 1997 in het Muziektheater regisseerde. Beide producties hebben met elkaar gemeen dat ze redelijk sober zijn in het gebruik van decor en techniek, terwijl de dramatische uitbeelding puur en intens is. Maar de verschillen zijn ook groot: de voorstelling van Vos is statiger en monumentaler dan die van Audi, terwijl Vos ook meer nadruk legt op de rituele rol van het koor. Zijn voorstelling staat duidelijk in de renaissancistische traditie die het antieke Griekse drama reconstrueerde. De veerman Charon, die de doden over de Styx zet, loopt hier op cothurnen, de antiek-Griekse steltschoenen voor acteurs.

Voor het overige is de twee uur durende pauzeloze voorstelling van Vos goed en onderhoudend, mede dankzij de speelse Plutone en Proserpina in hun hangmat. Maar bij een aantal zangers verlangt men naar meer extreme expressie. Audi maakte een intensere voorstelling met een betere vocale cast. De titelrol is wel uitstekend bezet met Laurence Dale, in dit werk al vele jaren een gereputeerd zanger.

Voorstelling: L'Orfeo van C. Monteverdi door de Nationale reisopera en Combattimento Consort Amsterdam o.l.v. Jan Willem de Vriend m.m.v. o.a. Laurence Dale, Johannette Zomer, Paul Gerimon, Huub Claessens, Xenia Meijer en Maarten Koningsberger. Decor: Tom Schenk; kostuums: Elena Mannini; regie: Erik Vos. Gezien: 30/11 Carré Amsterdam. Herh: 2, 3, 5, 6/12.